X

70% analfabetism funcțional în școli. Situație dramatică în sistemul educațional din Moldova

70% analfabetism funcțional în școli. Situație dramatică în sistemul educațional din Moldova

Situație dramatică în sistemul educațional din Moldova. Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, care a fost audiat astăzi, vineri, 15 decembrie, în plen, a făcut publice date cu „adevărat îngrijorătoare”, care impun autoritățile de profil să întreprindă măsuri serioase, chiar dacă acestea sunt „pe alocuri – dureroase”.

Citește și: Există riscul creșterii deficitului de cadre în școli

Perciun s-a referit, în mod special, la performanțele elevilor din Republica Moldova și a atras atenția asupra faptului că în școlile performante, care corespund standardelor și unde învață un număr mare de copii, rezultatele la învățătură sunt pe măsură. În același timp situația este inversă în școlile cu număr redus de copii și lipsite de condiții adecvate de studii.

Un indicator care a trezit îngrijorarea deputaților indică asupra faptului că, la ora actuală, în Republica Moldova avem 50% de analfabetism funcțional în școlile medii și mici și 70% de analfabetism funcțional al copiilor care frecventează școlile mici.

70% analfabetism funcțional în școli. Situație dramatică în sistemul educațional din Moldova

Asta înseamnă că elevii nu sunt în capacitate să aplice în viață ceea ce învață la școală. Potrivit ministrului de profil, astăzi, circa 15 mii de copii din Moldova sunt privați de dreptul de a beneficia de studii de calitate și nu-și pot realiza potențialul.

„Astăzi, avem în Moldova 100 de școli  cu mai puțin de 50 de copii. Avem 300 de copii cu mai puțin de 100 de copii. Fiecare a patra școala are mai puțin de 100 de copii, în consecința declinului demografic”, a menționat Perciun.

Deputații din opoziție au acuzat conducerea ministerului că, în acest fel, încearcă să argumenteze valul de închidere a școlilor mici care urmează. În replică, ministrul Perciun a menționat că Ministerul Educației nu va închide nicio școală, dar va motiva părinții să-și înscrie  copii la cele mai apropiate școli din regiune care corespund standardelor.

În această ordine de idei, autoritățile își propun să creeze o rețea a școlilor model, să ofere alocații familiilor care vor decide să-și înmatriculeze copiii la școlile din alte localități, să acopere cheltuielile de transport și să le ofere copiilor un prânz cald.

70% analfabetism funcțional în școli. Situație dramatică în sistemul educațional din Moldova

Deputații din opoziție au calificat aceste planuri drept „povești”, iar președintele Parlamentului, Igor Grusu, i-a acuzat de fățărnicie.

„Ați arătat ipocrizia voastră. Sunteți ipocriți să vă trimiteți copii la cele mai bune școli și le țineți lecții de morala părinților din localitățile rurale. Ca părinți procedați corect, dar ca politicieni sunteți ipocriți”, a menționat președintele Legislativului, Igor Grosu.

La ora actuală, în sistemul educațional din Moldova se atestă o lipsă de cadre de 7000 de unități.

Tags: analfabetism funcționalaudieriDan PerciunMinisterul Educaţiei şi Cercetăriiparlamentsituație dramatica
Categorii: PoliticăSocialȘtirile zilei