StiripesurseCultură și MediaDiverseDe ce pâinea îngrașă chiar și atunci când nu o mâncăm...

De ce pâinea îngrașă chiar și atunci când nu o mâncăm în exces

Publicat:

Un studiu recent realizat pe șoareci arată că a consuma pâine poate duce la creșterea greutății corporale și a masei de grăsime chiar și atunci când aportul caloric nu e mare.

Cercetarea, coordonată de o echipă de la Osaka Metropolitan University (Japonia), scoate în evidență faptul că nu doar grăsimile, ci și carbohidrații pot contribui semnificativ la acumularea de kilograme, un aspect adesea trecut în plan secund în recomandările nutriționale, potrivit stiripesurse.

Citește și: Cresc cheltuielile pentru apărare

Deși nutriționiștii au discutat de mult timp despre rolul pâinii și al carbohidraților în creșterea în greutate, până acum au existat puține studii detaliate asupra mecanismelor implicate, mai ales în ceea ce privește făina de grâu și procesele metabolice asociate.

Cercetătorii au descoperit că un consum mai mare de pâine din grâu este legat de o scădere a consumului de energie al organismului. Practic, metabolismul este orientat către stocarea grăsimii, chiar și atunci când numărul de calorii ingerate nu crește.


„Aceste rezultate sugerează că îngrășarea nu este neapărat cauzată de efecte specifice grâului, ci mai degrabă de o preferință accentuată pentru carbohidrați și de schimbările metabolice asociate”, explică nutriționistul Shigenobu Matsumura, citat de Science Alert.

Cum reacționează organismul la carbohidrați

În cadrul experimentelor derulate, șoarecii de laborator au avut de ales între dieta lor obișnuită pe bază de cereale și alternative precum pâine simplă, făină de grâu coaptă sau făină de orez coaptă.

Cercetătorii le-au monitorizat greutatea și modul în care organismul arde calorii atât în repaus, cât și în timpul activității.

Analizele de sânge au evaluat nivelurile hormonale, glicemia și metaboliții, iar examinarea țesuturilor după experiment a urmărit expresia genelor la nivelul ficatului.

Rezultatele au arătat că șoarecii au preferat în mod clar alimentele bogate în carbohidrați, renunțând la dieta standard. Această schimbare a dus la creștere în greutate și la acumularea de țesut adipos, în special la masculi.

Vezi și: Moldova nu își poate asigura independența alimentară

Analizele suplimentare au indicat că aceste efecte nu au fost cauzate de mâncatul excesiv sau de lipsa mișcării, ci de tipul alimentelor consumate. În cazul dietei pe bază de făină de grâu, organismul ardea mai puține calorii, iar genele implicate în transformarea carbohidraților în grăsime erau activate.

Atunci când șoarecii au revenit la dieta obișnuită, creșterea în greutate s-a oprit, iar modificările metabolice s-au inversat.

URMĂREȘTE-NE PE:

stiripesurseMD

CITESTE SI

Ilan Șor, constatat anterior cu avere nejustificată de peste 10 milioane de lei, a pierdut litigiul cu ANI de la Curtea de Apel Centru

Fostul deputat fugar Ilan Șor, condamnat la 15 ani de închisoare în dosarul „Frauda bancară” și constatat în 2024 cu avere nejustificată de peste...

Companiile petroliere din R.Moldova nu sunt pregătite pentru crearea rezervelor de urgență

Implementarea sistemului național de stocuri de urgență pentru produse petroliere generează tensiuni între autorități și importatorii de carburanți. Deși conceptul este susținut, reprezentanții companiilor...

Creștere alarmantă a numărului de accidente feroviare.

Calea Ferată din Moldova anunță o creștere alarmantă a numărului de accidente feroviare. Dacă pe parcursul anului trecut au fost înregistrate 10 cazuri, de...

Doina Gherman: ‘Marele Ducat de Luxemburg, ca membru fondator al UE, susține ferm parcursul european al R.Moldova’

Marele Ducat de Luxemburg, ca membru fondator al Uniunii Europene, susține ferm parcursul european al Republicii Moldova. Acesta sprijină consecvent aspirațiile europene ale țării...

ȘTIRIPESURSE.RO

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.