X

Acord politic cu privire la declanșarea de recursuri colective în UE

Negociatorii din Parlamentul şi Consiliul European au ajuns luni seara la un acord cu privire la declanşarea de recursuri colective la nivelul întregii Uniuni Europene (UE) pentru consumatorii care se simt înşelaţi, informează marţi AFP, potrivit agerpres.

“După mai mult de opt ore de negocieri prin conferinţă video, am încheiat ultimul ‘trilog’, foarte constructiv, asupra recursurilor colective”, a anunţat într-un tweet Goran Stefanic, ambasadorul-adjunct al Croaţiei pe lângă UE, a cărui ţară purta negocierile în numele statelor membre.

Citește și: Un militar american pregătea un atac împotriva propriei unități

Raportorul Parlamentului, Geoffroy Didier (PPE, dreapta) şi-a exprimat satisfacţia că a fost găsit “un punct de echilibru între protecţia legitimă a intereselor consumatorilor şi necesara securitate juridică a întreprinderilor”.

Acest acord politic mai trebuie validat de Consiliul şi Parlamentul European în ansamblu.

În aprilie 2018, trăgând lecţii din recente scandaluri precum Dieselgate, Comisia Europeană şi-a trecut în revistă legislaţia asupra drepturilor consumatorilor şi a propus armonizarea posibilităţii acestora de a lansa recursuri colective, inclusiv în dosare transeuropene.

Doar 19 state membre ofereau această posibilitate sub diverse forme, potrivit Parlamentului European.

Acordul înregistrat luni seara prevede ca fiecare stat-membru să desemneze “cel puţin o entitate calificată”, de tip ONG sau organism public, dotată cu puterea de a lansa acţiuni colective în numele unui grup de consumatori. Criteriile pentru desemnarea acesteia vor varia în funcţie de dosar: naţional sau paneuropean.

În al doilea caz, organizaţia va trebui să demonstreze o activitate de apărare a consumatorilor timp de “cel puţin 12 luni înainte de cererea lor”, (să demonstreze) că are scop non-lucrativ şi este “independentă de părţi terţe ale căror interese economice se opun interesului consumatorului”, explică Parlamentul într-un comunicat.

Pentru acţiunile naţionale, ţările-membre vor fi însărcinate cu determinarea criteriilor, “care ar putea fi aceleaşi”.

Pentru a evita plângerile abuzive, se va aplica principiul “perdantul plăteşte”: partea perdantă va acoperi cheltuielile de judecată ale părţii învingătoare.

Citește și: Cartea care ‘cutremură’ Casa Albă a fost pusă pe rafturile librăriilor

Posibilitatea de recurs colectiv se aplică la “protecţia datelor, serviciile financiare, călătorii şi turism, energie, telecomunicaţii, mediu şi sănătate”, dar şi la “drepturile pasagerilor liniilor aeriene şi feroviare”.

Acest din urmă caz a fost susţinut cu vigoare de Parlament, mai ales în contextul problemelor generate de restricţiile de deplasare generate de coronavirus şi de numărul de utilizatori care au probleme în a-şi recupera banii pentru zborurile anulate.

“Reuşind să se ajungă la un acord ce oferă noi drepturi consumatorilor în viaţa lor cotidiană, această directivă demonstrează că Europa are utilitate concretă”, a salutat Geoffroy Didier.

Tags: comisia europeanaConsiliul EuropeandieselgateGeoffroy DidierGoran StefanicParlamentul European (PE)
Categorii: Externe