Evenimentul Black Friday și-a pierdut strălucirea, deși nu a murit încă, și este înlocuit ca motor al vânzărilor cu amănuntul de alte mecanisme și strategii, transmite publicația Quartz.
Comportamentul consumatorilor s-a schimbat fundamental; doar 20% dintre cumpărătorii din America intenționând să înceapă cumpărăturile de sărbători în weekendul de Black Friday din 2025, potrivit Cordial, o platformă de comunicare de marketing cross-channel. „Dominația Black Friday a scăzut”, a declarat Rob Garf, vicepreședinte senior la companie, potrivit stiripesurse.
Citește și: Stăuceni primește finanțare de la UE
Acest declin este determinat de mai mulți factori-cheie care au fracturat evenimentul de cumpărături odată unic. Unul este ascensiunea prețurilor dinamice și a comerțului electronic. Natura răspândită a comerțului online a făcut ca ofertele să fie mai accesibile și mai obișnuite, slăbind evenimentele importante. După cum a explicat analistul de retail Greg Zakowicz de la Omnisend, cumpărătorii „nu mai trebuie să aștepte o singură zi pentru a profita de reduceri”, răspândind achizițiile pe tot parcursul sezonului.
Totodată, descoperirile de produse bazate pe inteligență artificială sunt în creștere, compania de tehnologie Datos raportând o aproape dublare a vizitelor de pe platformele de chat AI de la an la an. Retailerii profită de acest lucru, schimbând promoțiile bazate pe volumul tranzacțiilor cu cele bazate pe profitabilitate. „Succesul nu mai ține de traficul pietonal, ci de eficiența cu care retailerii gestionează îndeplinirea comenzilor și stocurile”, potrivit lui Sudip Mazumder de la Publicis Sapient.
Apoi, retailerii își mută atenția de la o singură zi la implicarea continuă a clienților prin programe de loialitate extinse. Charlie Casey, CEO al LoyaltyLion, a subliniat modul în care brandurile construiesc „ritualuri în jurul calității de membru”, îndepărtându-se de „lupta acerbă de Black Friday”.
În cele din urmă, sectorul global al comerțului cu amănuntul se îndreaptă către un model de comerț continuu. Deși Black Friday rămâne în continuare una dintre perioadele cu cele mai mari vânzări ale sezonului, rolul său s-a schimbat.
„Black Friday rămâne una dintre perioadele cu cele mai mari vânzări din sezon, dar acum funcționează ca parte a unui ciclu mai lung, determinat de tehnologia digitală”, a declarat Ben Hussey de la Katana Cloud Inventory.












