Pe fundalul nesfârșitelor embargouri rusești, exporturile moldovene de fructe și legume s-au îndreptat tot mai mult spre piața europeană în ultimii ani, fiind încurajate și de o decizie a Uniunii Europene din 2022 de a mări cotele de export fără taxe.

Totuși, din cauza concurenței mari pe piața europeană, dar și din cauza războiului din Ucraina, mulți antreprenori moldoveni au căutat să facă și saltul spre Orientul Mijlociu. Acum, din cauza unui nou conflict – atacurile grupării Houthi din Yemen în Marea Roșie – exportatorii moldoveni sunt din nou afectați, transmite IPN cu referire la Radio Europa Liberă.


Ion Tulei, crescător de fructe în satul Olănești, raionul Ștefan Vodă, a exportat primul lot de mere în India în toamna anului 2022, după ce invazia rusească la scară largă în Ucraina mărise costurile exporturilor în CSI. La acea dată, Tulei exporta deja de 5 ani în Emiratele Arabe Unite.  La început de februarie 2024, companiile de transport maritim l-au anunțat că taxele pentru transportare s-au dublat, pentru că navele comerciale de transport nu mai traversează Marea Roșie în drumul lor direct spre Emirate sau India, ci fac un ocol de câteva săptămâni în jurul Africii.

Citește și Putin spune Occidentului că Rusia nu poate fi învinsă în Ucraina (VIDEO)

Atacurile grupării Houthi din Yemen asupra navelor comerciale din Marea Roșie, care au început în noiembrie și s-au intensificat în decembrie și ianuarie, au determinat transportatorii să opteze pentru ruta ocolitoare.

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării de la Chișinău a spus Europei Libere că „instabilitatea politică și conflictele armate din regiune pot crea riscuri pentru mediul de afaceri și exportatori, per ansamblu, inclusiv și a celor din Moldova”.

Ion Tulei, care cultivă fructe pe o suprafață de peste 100 de hectare la Olănești, spune că tocmai se obișnuise cu piața din Orientul Mijlociu, pe care o vedea de perspectivă. „Cele mai importante piețe de acolo rămân Dubai și Arabia Saudită. Acum, din cauza crizei din Marea Roșie, ni s-a cerut să achităm o taxă adițională pentru transportare de 2100 de dolari (față de 1070, până la criză). Liniile maritime au anunțat că vor evita Marea Roșie. Aceasta înseamnă că se mărește perioada de tranzit de la 14 la 45 zile”, afirmă Tulei.

Citește și Alocațiile pentru membrii familiilor combatanților căzuți la datorie vor fi majorate cu 250 de lei

„Totul se complică”, a spus Europei Libere și directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, Iurie Fală, adăugând că sunt în creștere „nu doar prețurile, dar și riscurile”. Asociația lui Fală, care reprezintă interesele mai multor exportatori de fructe, a calculat că, în medie, prețul pentru transportare spre Orientul Mijlociu și Asia de Sud Est a crescut de la 1600 la 2000 de dolari, iar drumul s-a lungit cu aproximativ două săptămâni.

Până la atacurile Houthi, exista, totuși, o tendință clară de creștere. Datele Ministerului Dezvoltării Economice puse la dispoziția Europei Libere arată că, în 11 luni ale anului 2023, comerțul cu țările Mării Roșii și Emiratele Arabe Unite constituia 1,3% la export și 1,2% la import, comparativ cu 0,8% la export și 0,6% la import în 11 luni ale anului 2022.