Deplasarea președintelui Klaus Iohannis la Washington pentru summit-ul NATO din iulie a reprezentat o nouă culme a aroganței politice și a nepăsării față de eficiența cheltuirii banilor publici.
Faptele sunt binecunoscute, s-au petrecut acum câteva săptămâni. Acest interval permite însă o perspectivă mai așezată, prin comparație cu modul în care alți lideri din statele NATO gestionează asemenea situații, potrivit stiripesurse.
Citește și : Mircea Geoană contraatacă după acuzațiile de plagiat
Topul aroganțelor din iulie:
Dacă aceste elemente nu ar fi îndeajuns de relevante privite instrinsec, ele merită să fie puse în perspectivă, folosind o serie de informații publice.
Statele puternice, cu economii solide în spate, dețin aeronave speciale pentru lideri.
Liderii statelor care nu dețin astfel de aeronave închiriază aeronave normale (nu de lux, high-end), sau merg pe curse de linie (în funcție de condițiile de pază și protecție) sau împart același avion, în situațiile în care se deplasează la un summit pe un alt continent. Principiile de bază sunt respectul pentru banii publici și protecția mediului. Pentru cei care împart avionul cu omologi sau cu sobordonații din ierarhia statului, apare avantajul de a putea discuta în detaliu teme politice și strategice, de a stabili relații de apropiere cu parteneri și colaboratori, relații inter-umane care pot fi utile pentru îndeplinirea obiectivelor în serviciul public. Concepte total străine lui Klaus Iohannis.
Câteva exemple legate de Summit-ul de la Washington:
Acestea sunt câteva exemple aleatorii, scopul comunicărilor inițiale ale acestor lideri nefiind modul și tipul de transport peste Ocean. O statistică este mai dificil de făcut, pentru că guvernele statelor membre nu au publicat în timp real date despre avioane, curse sau pasageri. Este însă clar că nu mai există vreun caz de stat NATO în care ministrul de externe să depindă de curse de linie, de greve ale piloților sau de disponibilitatea unui avion militar, în timp ce liderul aceluiași stat să meargă separat, într-un avion închiriat.
Citește și : O comisie specială parlamentară va identifica măsuri pentru depășirea crizei din agricultură
Potrivit bilanțului pe 2023, Iohannis a făcut 34 de deplasări externe, care au presupus cheltuieli de 41 de milioane de lei (peste 8 milioane de euro).
La începutul acestei săptămâni, Curtea de Conturi din Franța a publicat un raport din care reiese că președintele Emmanuel Macron a cheltuit, în 2023, 7,4 milioane de euro pe toate deplasările – interne și externe. Creșterea anuală a fost de 46%, ceea ce a provocat reacții extrem de critice din partea presei franceze.