X

Cum încearcă Rusia să influențeze alegerile în SUA. Dedesubturile Operațiunii Doppelganger și ale ‘spălării informației’

Cum încearcă Rusia să influențeze alegerile în SUA. Dedesubturile Operațiunii Doppelganger și ale ‘spălării informației’

Pe 4 septembrie, Departamentul Trezoreriei din SUA a anunțat că a supus sancțiunilor zece cetățeni ruși și două entități pentru participarea la influențarea malignă a alegerilor prezidențiale din noiembrie. De asemenea, Departamentul de Justiție a confiscat 30 de domenii de internet suspectate că au participat în ceea ce a fost numit generic Operațiunea Doppelganger.

Printre cei sancționați se află angajați de la vârful Russia Today (RT), inclusiv editorul Margarita Simonian, precum și o organizație intitulată ANO Dialogue, care sunt acuzate că au participat activ la Operațiunea Doppelganger, scrie Atlantic Council, prin intermediul Digital Forensic Research Lab (DFRLab), un grup care studiază în mod special dezinformarea în epoca digitală, potrivit stiripesurse.

Citește și: Crește nemulțumirea rușilor. Putin nu a mai fost așa de puțin popular de la mobilizarea parțială din 2022

Dubluri „malefice” ale unor site-uri cu credibilitate

Crearea de versiuni falsificate ale articolelor de știri, ale site-urilor și informațiilor nu este ceva nou în operațiunile de influență ale Rusiei. Un singur articol sau site fals pot crea confuzie printre utilizatorii de internet, dar în general nu se infiltrează mult în discursul public. În schimb, eforturile persistente de a întruchipa site-uri de știri cu autoritate și de a le promova conținutul într-o manieră coordonată pot avea un impact tangibil, transmițând propaganda la o scară mai mare pe o bază sistematică.

Doppelganger (numele vine din limba germană pentru a descrie o dublură sau un alter ego malefic al unei persoane reale – n.red.) este o astfel de operațiune declanșată din 2022. Desemnată de cei de la Microsoft cu numele Storm-1099, Doppelganger creează clone online al unor site-uri ale unor instituții de presă reputate sau chiar site-uri guvernamentale, cu mesaje anti-occidentale, anti-ucrainene și pro-ruse menite să păcălească utilizatorii de internet asfel încât să creadă că sunt surse legitime, se spune în studiul DFRLab.

Însă atunci când vine vorba de distribuire, tehnicile variază. Metoda primară folosită în spațiul informațional al SUA este prin secțiunea de comentarii ale rețele Twitter, actualmente X. Rețelele folosite pentru a ajunge la public sunt „originatorii” și „amplificatorii”, după funcția pe care o au.

Rețelele de originatori se concentrează pe producerea de cantități mari de postări similare, dar nu identice, care servesc drept material pentru diseminare, în timp ce rețelele de amplificatori repostează conținutul către conturi cu vizibilitate mare, prin intermediul comentariilor.

Conturile cu vizibilitate mare pot include politicieni, celebrități, influenceri, ce au de obicei abonați de sute de mii sau chiar milioane de persoane. Această abordare indică încercarea de a ajunge la segmente influente ale societății prin diseminarea consistentă a conținutului pro-Kremlin.

Conturi „de unică utilizare” pentru lansarea dezinformării

Mai sunt utilizate și conturi „burner”, de unică utilizare, ce publică o singură postare, fără să facă eforturi de stabilire a unei prezențe online solide. Aceste postări sunt preluate de „amplificatori” ale căror conturi sunt mai active și par mai autentice. Conturile „burner” sunt folosite și pe Facebook, după cum a descoperit Viginum, agenția guvernamentală franceză de combatere a dezinformării. De asemenea, DFRLab a descoperit o rețea de mii de conturi „burner” pe TikTok aflate în legătură cu BBC, la finele anului 2023.

Postările Doppelganger includ și URL-uri manipulate în funcție de locație.. Astfel, utilizatorii americani sunt direcționați către site-uri cu nume familiar, dar cu denumirea incorectă, precum fox-news.in, în timp ce pentru utilizatorii din afara SUA pagina rămâne albă.

Conturi neautentice au fost utilizate pentru a direcționa cititorii către site-ul de bază al Operațiunii Doppelganger, anume Recent Reliable News (RRN). Înainte de a fi închis în septembrie de 2024 de către guvernul american, RRN s-a prezentat ca un site media legitim, valabil în 10 limbi. Pe Facebook, Doppelganger a cumpărat publicitate pentru a promova postările RRN folosind conturi „burner”.

Doppelganger ar putea fi implicat și în activități hibride în care operațiunile online sunt combinate cu cel în plan fizic. După atacul din octombrie 2023 al Hamas asupra Israelului, pe ziduri din Paris au apărut graffiti cu steaua lui David, cu scopul de a inculca teamă în comunitatea evreiească din Franța. Imagini cu aceste graffiti au fost răspândite rapid pe social media. Viginum a arătat implicarea Doppelganger în distribuirea imaginilor.

RRN nu a fost singurul domeniu de internet folosit în Operațiunea Doppelganger. Potrivit anunțului autorităților americani, au fost nu mai puțin de 30 de domenii care aveau conținut menit să accentueze divizarea politică pe teme precum imigrația, conflictul din Orientul Mijlociu, drepturile LGBT, economia sau alte teme fierbinți ale campaniei electorale.

În ce constă „spălarea informației”

Un alt procedeu este „spălarea informației” care constă în lansarea unor narațiuni la periferia discursului public, urmată de normalizarea lor lentă prin citarea repetată în surse mai credibile, într-o încercare de a le legitima treptat. Procedeul este replica online a unei rețete de dezinformare folosite de către URSS încă din perioada Războiului Rece.

După invazia Ucrainei în 2022 și închiderea subsecventă a RT America, Rusia a pierdut instrumentele de bază ale răspândirii informației astfel că a fost nevoită să găsească alte mijloace de a ajunge la public.Unul din aceste mijloace a apărut după ce Twitter a renunțat la a mai acorda „blue tick” sau „bifa albastră” pentru conturile autentice doar pe baza verificării unui act de identitate. Astfel, a fost exacerbat un ecosistem în care senzaționalismul a devenit profitabil pentru influencerii individuali, făcând platforma atractivă pentru entități rău intenționate.

Campaniile de „spălare a informațiilor” sunt lansate dintr-un colț obscur al internetului, fie un canal marginal de YouTube, un cont anonim de TikTok, un video de pe un cont de Instagram sau o postare pe Telegram. În mod intenționat nu este proeminentă sursa, dar este folosită ca un punct de lansare pentru repetarea sistematică a informației.

Citește și: Vladimir Zelenski: Ucraina are ”nevoie de o nouă energie” după doi ani şi jumătate de război cu Rusia

Această ajunge la îndemâna influencerilor, agretatorilor de știri, a fermelor de link-uri care iau povestea, o amplifică și îi dau un luciu de credibilitate printr-un proces numit ca „layering”. Aceste mesaje, din cauza volumului în care sunt vehiculate, a naturii lor emoționale creează un sentiment al credibilității care-i determină pe utilizatorii obișnuiți, platforme sau influenceri să le preia și să le difuzeze mai departe până când sunt percepute ca informații credibile, stadiu care se numește „integrare”

Deși Doppelganger și spălarea informației pot apărea ca distincte, ele sunt strâns legate una de alta pentru că activitățile lor se suprapun și se întăresc una pe alta.

 

Tags: DoppelgangerrusiaSUA
Externe