Faptul că ”ştirile false” nu sunt un fenomen nou este confirmat şi de o expoziţie organizată la sediul Parlamentului European din Bruxelles, care îi invită pe vizitatori să observe aceeaşi tactică în Germania nazistă.
Expoziţia din sălile Parlamentului European se concentrează pe modul în care partidul nazist a folosit propaganda şi mass-media pentru a-l ajuta pe Adolf Hitler să câştige puterea în Germania, relatează Reuters, potrivit agerpres.
Curatorul Steven Luckert, care a adus expoziţia în capitala Uniunii Europene de la Muzeul Memorial al Holocaustului din Washington, a declarat că aceste tactici le reflectă pe cele folosite în prezent de partidele populiste pentru a ajunge la alegători.
Citește și : Milos Zeman reales ca președinte al Cehiei
Expoziţia – US State of Deception: The Power of Nazi Propaganda (Statul American al Înşelătoriei – Puterea Propagandei Naziste) a fost inspirată de luni de dezbateri despre cum şi cât de mult au putut influenţa ştirile false campania prezidenţială americană din 2016 şi alegerea preşedintelui Donald Trump.
Luckert speră că va ajuta la contracararea creşterii rasismului şi antisemitismului în Europa. “Sunt câteva aspecte înspăimântătoare ale culturii şi societăţii contemporane pe care le vedem în contextul creşterii mişcării de extremă dreapta în unele locuri”, a spus el.
Prezentând fotografii, ziare vechi, sloganuri şi alte materiale diseminate de partidul nazist, expoziţia încearcă să arunce o lumină asupra modului în care acesta s-a vândut, crescându-şi puterea în parlamentul german de la 6,5 % la 33,3% în decurs de opt ani.
Aceasta arată cum campaniile de marketing ale partidului au vizat femeile, agricultorii şi alte clase mai vulnerabile ale societăţii. Chiar şi utilizarea limbajului corpului de către Hitler a contribuit la formarea opiniei publice.
Luckert a spus că succesul nazismului a venit în parte din dorinţa oamenilor de conformitate, care i-a încurajat să acţioneze diferit într-un grup, de exemplu, susţinând un lucru pe care altfel nu l-ar fi susţinut. “Propaganda nu funcţionează doar pentru a-ţi schimba opinia, ci pentru a-ţi schimba felul cum te comporţi “, a spus el.
Ziua Internaţională de Comemorare a Victimelor Holocaustului este marcată la 27 ianuarie. Expoziţia rămâne la Parlamentul European până pe 13 mai.
Revista Politico şi site-ul socialhistorian.com au scris deja că diseminarea de informaţii false pentru a obţine anumite avantaje, pentru a influenţa anumite categorii de persoane sau pentru a genera anumite reacţii există, probabil, de când lumea şi cu siguranţă se manifesta încă din zorii presei scrise. Conform specialiştilor, până a se ajunge la explozia din prezent legată de folosirea în masă a unor site-uri de socializare, fenomenul “fake news” a primit un prim imbold după ce Johannes Gutenberg a inventat tiparul, în 1439, ca metodă de răspândire a informaţiilor. Pe atunci, era extrem de greu să verifici o informaţie tipărită. Erau luate şi atunci în considerare mai multe surse de informare, dar nu existau conceptele etice şi de obiectivitate jurnalistică. Cititorii trebuiau să fie foarte atenţi pentru a nu se lăsa păcăliţi.