Front unit sub egida preşedinţiei franceze a Consiliului UE în privința decarbonizării sectorului aviaţiei

Publicat:

Peste 40 de ţări, zeci de companii şi industriaşi, susţinătorii decarbonizării sectorului aviaţiei au prezentat vineri un front unit sub egida preşedinţiei franceze a Consiliului Uniunii Europene, odată cu apropierea unor termene scadente cruciale în domeniu, relatează AFP, potrivit agerpres

În ”Declaraţia de la Toulouse” publicată după două zile de reuniuni în capitala franceză a aeronauticii, unde se află sediul Airbus, semnatarii au cerut ”lumii întregi” să ia măsuri pentru a realiza până în 2050 un sector al aviaţiei care nu va mai contribui la încălzirea globală.


Citește și : India a înregistrat peste 500.000 de decese asociate COVID-19

În acest scop, ei au făcut apel la ”toţi partenerii din lumea întreagă să lucreze împreună” înaintea celei de-a 41-a Adunări a Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (ICAO, agenţie ONU), care va analiza acest subiect la sfârşitul lunii septembrie. Deciziile sale sunt luate cu majoritate de voturi şi sunt obligatorii.

Textul de la Toulouse a fost semnat până acum de 42 de state, între care cele 27 ale Uniunii Europene, dar şi de Statele Unite, Regatul Unit, Canada, Maroc şi Georgia.

Zeci de organizaţii şi companii, între care aeroporturi, companii aeriene, producători de avioane şi companii energetice, au parafat această declaraţie ”istorică”, a dezvăluit ministrul francez delegat pentru Transporturi, Jean-Baptiste Djebbari.

Majoritatea acestor entităţi au susţinut deja principiul neutralităţii carbonului în 2050. Dar unii mari emiţători precum Rusia şi China au stabilit termenul limită pentru 2060.

Acest apel, care nu are valoare obligatorie, este menit să convingă alte ţări din ICAO. Ministrul Djebbari a menţionat anterior Brazilia, India, Africa de Sud sau statele din Orientul Mijlociu.

”Ideea este ca ICAO să fie cât mai pregătit posibil pentru a-i aduce pe toţi la bord”, a pledat ministrul, apreciind că ”în prezent se formează un consens internaţional” cu privire la obiectivul pentru 2050.

Pentru a realiza acest lucru, semnatarii sprijină în special ”ameliorarea tehnologiei aeronavelor, a operaţiunilor, utilizarea carburanţilor durabili pentru aviaţie, măsurile bazate pe piaţă, taxarea carbonului, stimulente financiare şi sprijinul pentru inovaţie în ceea ce priveşte mediul şi clima în sector”.

Semnatarii declaraţiei subliniază, de asemenea, ”importanţa cooperării internaţionale în cadrul ICAO pentru a garanta condiţii echitabile de concurenţă la nivel global”, în timp ce companiile sunt preocupate de diferitele constrângeri în funcţie de zonele geografice, în principal denaturarea concurenţei.

Deşi susţin că ”ţin cont de aşteptările tot mai mari ale societăţii civile cu privire la decarbonizarea transporturilor, în special a aviaţiei”, promotorii declaraţiei nu menţionează o posibilă limitare sau reducere forţată a traficului aerian, aşa cum susţin ONG-urile, nici limite ale utilizării criticate a mecanismelor de compensare a emisiilor de carbon.

Sectorul aviaţiei este responsabil în prezent de aproape 3% din emisiile globale de CO2. Contribuţia sa la încălzirea globală ar putea fi mai importantă din cauza urmelor de condensare care provoacă efectul de seră, fenomen care este încă prost evaluat.

Aproximativ 4,5 miliarde de oameni au călătorit cu avionul în 2019, înainte de criza sanitară, care a redus acest nivel la 1,8 miliarde în 2020 şi la 2,3 în 2021, potrivit ICAO.

Dar Asociaţia Internaţională pentru Transportul Aerian (IATA), principalul grup reprezentativ al companiilor aeriene, afirmă că o creştere puternică a traficului aerian va aduce până la 10 miliarde de călători până în 2050.

Citește și : Omul care încearcă să-l dea jos de la putere pe Boris Johnson

Greenpeace a criticat acest summit pentru că ”a ratat soluţia indispensabilă pentru a reduce emisiilor din sector încă de pe acum şi la un nivel în concordanţă cu obiectivul de 1,5°C (din Acordul de la Paris): limitarea traficului aerian”.

De asemenea, ONG-ul a criticat faptul că semnatarii au plasat ”soluţii tehnologice imature” în centrul strategiei lor.

 

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

A amenințat o bătrână cu furculița. O moldoveancă a fost condamnată în Italia

A amenințat o bătrână cu furculița. O moldoveancă a fost condamnată în Italia O moldoveanc a fost condamnată în Italia fiind acuzată de faptul că...

Un moldovean l-a ucis pe bătrânul de care avea grijă în Italia

Un moldovean l-a ucis pe bătrânul de care avea grijă în Italia Un bărbat de 81 ani din Italia a fost omorât cu cruzime de...

Diaspora Business Forum 2024, în august, la Chișinău

Diaspora Business Forum 2024, în august, la Chișinău La sfârșitul celei de-a treia săptămâni a lunii august, la Chișinău va fi organizat Diaspora Business Forum...

Încă un moldovean acuzat de crimă în Italia. Ar fi ucis bătrânul de care avea grijă

Încă un moldovean acuzat de crimă în Italia. Ar fi ucis bătrânul de care avea grijă Încă un cetățean moldovean este acuzat de comiterea unei...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.