Iahturile lui Saddam Hussein, vestigii ale maniei grandorii fostului dictator

Publicat:

Unul zace răsturnat pe o parte în mijlocul unui fluviu, celălalt primeşte de acum vizitatori. În sudul Irakului, două iahturi sunt martori ai maniei grandorii ce îl anima pe Saddam Hussein, alungat de la putere în urmă cu 20 de ani în urma unei invazii americane, informează AFP, potrivit agerpres.

La Basra, iahtul Al-Mansur (Victoria, în limba arabă – n.red.) zace înclinat pe o parte. După ce a fost atinsă de bombardamentele americane din martie 2003, ambarcaţiunea lungă de 120 de metri a început să ia apă.


Citeşte şi: Preşedinta BCE a fost uşor rănită într-un accident rutier – Black News

La câteva sute de metri distanţă, iahtul Basrah Breeze a fost scutit de această soartă. Andocat la un chei construit pe malurile lui Şat al-Arab, fluviul în care se amestecă apele din Tigru cu cele aduse de Eufrat, cel de-al doilea iaht al dictatorului irakian este deschis parţial pentru vizitatori începând din luna ianuarie.

La bordul său, timpul pare că s-a oprit în loc.

Într-un salon, un scaun de frizer îşi aşteaptă clientul. În apartamentul prezidenţial, decorat în nuanţe de crem şi auriu, un pat “king size” dominat de un baldachin se asortează cu fotolii ce imită stilul din secolul al XVIII-lea. În sălile de baie, robinetele sunt placate cu aur.

Nimic nu era prea strălucitor pentru fostul preşedinte care a condus Irakul cu o mână de fier din 1979 până în 2003 şi care era cunoscut pentru pasiunea lui faţă de luxul ostentativ.

Surpriză: Saddam Hussein nu a navigat niciodată pe Basrah Breeze. Iar luxoasa ambarcaţiune şi-a găsit o nouă vocaţie. Ea a fost asociată Centrului de cercetare în ştiinţe maritime din cadrul Universităţii Basra.

“Toţi cei care vin aici sunt uluiţi de luxul iahtului”, recunoaşte Sajjad Kadhim, profesor la acest centru ştiinţific.

– Risipă –

Lung de 82 de metri şi conceput de un şantier naval danez, iahtul predat dictatorului irakian în 1981 poate să primească la bordul său aproape 30 de pasageri şi un echipaj format din 35 de persoane.

El are 13 camere, trei săli de şedinţe, un helioport, însă nu trebuie uitat nici un culoar secret care duce la un submarin… pentru a permite fuga în caz de pericol, potrivit explicaţiilor afişate pe un panou de informare.

“În timp ce poporul irakian trăia ororile războiului şi un embargou, Saddam deţinea o astfel de navă”, a declarat Sajjad Kadhim, în vârstă de 48 de ani, criticând “risipa fostului regim”.

Citeşte şi: China, Japonia și războiul din Ucraina – Black News

Temându-se de repercusiunile Războiului dintre Iran şi Irak din deceniul ’80, dictatorul a cedat iahtul familiei regale saudite, înainte ca acesta să ajungă în cele din urmă în Iordania, reaminteşte profesorul Kadhim.

În 2008, pe când era andocat în oraşul francez Nisa, iahtul s-a aflat în centrul unei saga judiciare.

Autorităţile irakiene revendicau dreptul de proprietate asupra lui, după ce au descoperit că a fost scos la vânzare, pentru o sumă de aproape 35 de milioane de dolari, de o companie cu sediul în Insulele Cayman.

Guvernul irakian a avut în cele din urmă câştig de cauză. Însă, nereuşind să îl vândă, a decis în 2009 să îl repatrieze în Basra.

“Îmi plac echipamentul său vechi, faxul şi vechile telefoane din sala de comandă”, a declarat profesorul universitar Abbas al-Maliki. “Îmi amintesc de epoca de dinaintea internetului”, a adăugat acelaşi vizitator.

În ceea ce priveşte cel de-al doilea iaht, Al-Mansur, acesta este în continuare pe jumătate scufundat, epava sa ruginită ridicându-se deasupra nivelului apei fluviului Şatt al-Arab.

-Pentru a-l proteja de bombardamente –

Cântărind peste 7.000 de tone, Al-Mansur a fost asamblat în Finlanda şi livrat în 1983, potrivit site-ului producătorului danez Knud E. Hansen. El putea să primească la bordul său 32 de pasageri şi un echipaj compus din 65 de persoane.

Amarat în Golful Persic cu puţin timp înaintea ofensivei militare din 2003, Saddam Hussein a ordonat ca iahtul să urce în amonte pe fluviul Şatt al-Arab “pentru a-l proteja de bombardamentele avioanelor americane”, relatează inginerul maritim Ali Mohamed. “A fost un eşec”, a adăugat el.

În martie 2003, “mai multe raiduri au fost desfăşurate împotriva iahtului timp de mai multe zile”. “El a fost bombardat de cel puţin de trei ori, dar nu s-a scufundat niciodată”, dezvăluie Qahtan al-Obeid, un fost director al Patrimoniului din Basra.

În fotografii realizate de AFP în 2003, Al-Mansur poate fi văzut când încă plutea pe apă, etajele sale superioare fiind devastate de un incendiu provocat de bombardamente. Însă în iunie 2003, iahtul s-a aplecat periculos într-o parte.

Ambarcaţiune a basculat “atunci când motoarele sale au fost furate”. “Acest lucru a creat fisuri şi apa s-a infiltrat, provocând un dezechilibru”, a explicat Qahtan al-Obeid.

Într-o ţară devastată de decenii de război, autorităţile locale au lansat o campanie pentru scoaterea din apă a epavelor ambarcaţiunilor mai mici care au eşuat în apele fluviului Şatt al-Arab.

“Însă Al-Mansur este o navă foarte mare, ea trebuie tăiată şi apoi scoasă din apă. Va fi costisitor şi dificil”, a precizat Qahtan al-Obeid.

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Wizz Air va lansa alte trei curse aeriene din Chișinău

Wizz Air va lansa alte trei curse aeriene din Chișinău Compania Wizz Air a anunțat că va lansa alte trei curse aeriene. Astfel, din toamnă,...

The Telegraph: Corupția, un obstacol ce stă în calea aderării Ucrainei la NATO

The Telegraph: Corupția, un obstacol ce stă în calea aderării Ucrainei la NATO În timp ce războiul continuă, Ucraina pare tot mai departe de a...

Votat în prima lectură: Mijloacele de transport din stânga Nistrului, fi înmatriculate cu numere neutre până la sfârșitul anului 2026

Votat în prima lectură: Mijloacele de transport din stânga Nistrului, fi înmatriculate cu numere neutre până la sfârșitul anului 2026 Mijloacele de transport din stânga...

Sindicaliștii cer ca majorarea vârstei de pensionare a femeilor să se oprească la 61 de ani sau stabilirea unui moratoriu pentru o perioadă

Sindicaliștii cer ca majorarea vârstei de pensionare a femeilor să se oprească la 61 de ani sau stabilirea unui moratoriu pentru o perioadă Sindicaliștii consideră...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.