Îmi pare rău, Rihanna! Nu pot sărbători miliardarii, chiar dacă sunt negri

Publicat:

Editorial semnat de Akin Olla şi publicat de The Guardian.

Ultimul lucru de care avem nevoie acum este un alt miliardar, indiferent de culoarea pielii sale


Rihanna tocmai a devenit cel mai nou membru al clasei miliardarilor negri. A făcut-o prin ambițioasa ei companie de machiaj, Fenty Beauty. Fenty respinge standardele de frumusețe eurocentrice și oferă o gamă largă de produse cosmetice care sărbătoresc tonurile mai întunecate ale pielii, deseori ignorate de industria frumuseții. Grozav. Din păcate, ultimul lucru de care avem nevoie acum este un alt miliardar, indiferent de culoarea pielii sale.

În timp ce titluri precum celor din Yahoo „Cum a devenit Rihanna miliardară (așa cum ar trebui să fie ea)” și „Singurul miliardar acceptabil” cum este cel din The Cut se poate simți bine, încadrarea este dăunătoare. Geniul Rihannei ar trebui să fie sărbătorit, dar bogăția pe care a acumulat-o trebuie criticată. Simpla existență a miliardarilor este în detrimentul tuturor; sărbătorind succesul unui alt miliardar negru ascunde pericolele pe care le reprezintă clasa superioară neagră pentru clasa muncitoare neagră și pentru oamenii din toate etniile clasei muncitoare.

Rândurile actuale de miliardari negri lasă de dorit. În timp ce mulți dintre ei susțin o retorică pro-neagră, ei au rămas adesea pe partea greșită a abilitării negrilor. Jay-Z, acum clasat pe locul 12, a subminat eforturile lui Colin Kaepernick – fotbalist transformat în icoana eliberării negre – oferind acoperire politică NFL și formând un parteneriat între ligă și compania sa Roc Nation. Așa cum scria scriitorul Jemele Hill în Atlantic în 2019: „Jay-Z a oferit NFL exact ceea ce și-a dorit: acces fără vină la publicul negru, la cultură, la spectacol și la influenceri.”

Robert Johnson, primul miliardar afro-american, și-a construit averea pionierând televiziunea neagră odată cu crearea BET (Black Entertainment Television), dar a ajuns oficial la statutul de miliardar după ce a vândut-o unei corporații deținute de albi, Viacom. Orice angajament pe care l-ar avea față de politica neagră pare a fi copleșit de afinitatea sa cu bogăția și puterea. În 2020, el și-a continuat tendința de a sprijini retoric politicile economice ale lui Donald Trump: „Ca om de afaceri, îl voi alege la orice oră pe diavolul pe care îl știu în detrimentul diavolului pe care nu-l știu”.

Chiar și aproape universal iubita Oprah Winfrey părea surdă și distanțată atunci când, în 2015, a descris nou-născuta Mișcare pentru Viețile Negrilor ca fiind fără lider și fără o direcție clară. După multă înșelăciune din tinerețea neagră, tonul ei s-a schimbat de-a lungul anilor, dar poziția ei inițială era una obișnuită în rândul elitei negre. Pentru activiștii negri bogați, mișcările sociale au nevoie de lideri clari, astfel încât să poată fi finanțate și direcționate pe o cale spre reforme sigure, care să nu împiedice sistemul. Pentru Oprah a fost mai ușor să treacă în spatele unei mișcări reformiste de tipul „Can’t Wait”, care a împins politici precum interzicerea chokehold-urilor (deja interzise de multe departamente majore de poliție), peste cererea mai radicală de tăierea de fonduri ale poliției. Este, și probabil întotdeauna va fi, rar să găsești un miliardar negru interesat de transformarea semnificativă a sistemului politic și economic care le-a permis să-și adune averea în primul rând. În această privință, ei nu sunt diferiți de miliardarii albi.

Averea Rihannei a fost construită în ceea ce pare a fi un mod admirabil, dar mâinile niciunui miliardar nu sunt curate. Industria cosmetică produce 120 de miliarde de unități de ambalare în fiecare an, o mare parte din plastic nereciclat, care poate dura 1000 de ani pentru a se descompune. Good for You, o organizație care evaluează companiile pe baza impactului lor asupra lucrătorilor, animalelor și mediului, plasează Savage X Fenty, marca de lenjerie Fenty, în categoria sa cea mai joasă, din cauza lipsei de a furniza suficiente informații despre practicile sale de mediu și de muncă. De asemenea, marca a fost acuzată că a înșelat clienții într-un plan de abonament lunar, o strategie populară în rândul marilor corporații.

Există, de asemenea, problema parteneriatului Fenty cu gigantul Amazon care abuzează de lucrători la nivel mondial. Natura însăși a sistemului nostru capitalist – unul bazat pe maximizarea profiturilor în detrimentul plății lucrătorilor – înseamnă că oricine urcă pe scara economică o face pe spatele altora. Rihanna nu este în mod evident de vină pentru toate relele capitalismului, dar nu există mijloace etice de a deveni miliardar. Și, deși consumatorii obișnuiți de aceste produse ar trebui scuzați, cei care câștigă mai mulți bani decât pot fi cheltuiți în zeci și zeci de vieți umane nu ar trebui să scape atât de ușor de analizare.

Rihanna a fost mult timp lăudată pentru eforturile sale filantropice. Dar și filantropia miliardarilor este suspectă. Fundațiile non-profit servesc adesea ca adăposturi fiscale pentru cei hiperbogați. Consiliul consultativ global al Fundației Clara Lionel îl include pe Evan Jehle, al cărui profil de companie îl descrie ca fiind specializat în „conservarea bogăției și strategii de creștere”. În același timp, aceste fundații permit oamenilor bogați individuali sau consiliilor lor de administrație numiți să dicteze direcția organizațiilor non-profit și a mișcărilor sociale.

Chiar și cei cu intenții bune pot distorsiona sau dilua munca activiștilor. Fundația Ford, care se prezintă adesea ca un susținător al mișcărilor de promovare a justiției și inegalității, a pus bani semnificativi în spatele Mișcării pentru vieți negre doar când a început să se teamă de instabilitatea societății după ce un om înarmat a ucis cinci ofițeri de poliție la un protest din Dallas, Texas , în 2016. Rihanna ar putea avea dorința de a schimba lumea în bine, dar, dacă filantropii din fața ei sunt vreo indicație, va direcționa greșit mișcările sociale de care îi pasă. În cel mai bun caz, ea va consolida ideea de „miliardar bun” într-un moment în care majoritatea americanilor negri rămân neutri cu privire la existența miliardarilor.

Au existat întotdeauna americani negri bogați. Chiar și în culmea sclaviei și a lui Jim Crow erau afro-americani bogați, precum antreprenorul Robert Reed Church și aboliţionista Mary Ellen Pleasant. Merită sărbătorit capacitatea lor de a depăși adversitatea și de a concura împotriva clasei conducătoare albe, în special a celor, cum ar fi Pleasant, care și-au folosit banii pentru a sprijini membrii săraci din comunitatea lor.

Dar trebuie să ținem întotdeauna acea sărbătoare în tensiune cu corupția inerentă a sistemului în care unii pot ajunge la o mare putere, în timp ce majoritatea trăiesc într-o mare nenorocire. Miliardarii negri au interese fundamental diferite de ceilalți negri și nu putem lăsa dragostea noastră față de ei să împiedice să vadă rolul pe care îl joacă ei în perpetuarea sistemului așa cum este. Rihanna este o persoană strălucită, talentată și extraordinară, dar nu merită să fie miliardară, iar succesul ei nu ar trebui să fie folosit pentru a continua acceptarea super-bogaților.

  • Akin Olla este un strateg și organizator politic american cu origini nigeriene. El este gazda Podcast-ului This Is the Revolution.

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Pearl Jam anulează mai multe date din turneu din cauza problemelor de sănătate

Pearl Jam anulează mai multe date din turneu din cauza problemelor de sănătate Trupa rock Pearl Jam a anulat mai multe date din turneul european...

Richard Gere face trecerea la televiziune şi se alătură serialului ‘The Agency’

Richard Gere face trecerea la televiziune şi se alătură serialului 'The Agency' Actorul american Richard Gere se va alătura distribuţiei serialului "The Agency", produs de...

Letonia introduce parteneriatele civile pentru cuplurile de acelaşi sex

Letonia introduce parteneriatele civile pentru cuplurile de acelaşi sex Modificările legislative care le permit persoanelor homosexuale să înregistreze parteneriate civile destinate cuplurilor de acelaşi sex...

O expoziţie Barbie la Londra, cu o păpuşă care a călătorit în spaţiu

O expoziţie Barbie la Londra, cu o păpuşă care a călătorit în spaţiu Design Museum din Londra va organiza începând de vineri o expoziţie Barbie,...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.