X

IPRE: Moldova a pierdut 765 de milioane de lei la bugetul prin subvenționarea înmatriculării mașinilor poluante cu motoare diesel

IPRE: Moldova a pierdut 765 de milioane de lei la bugetul prin subvenționarea înmatriculării mașinilor poluante cu motoare diesel

La această concluzie au ajuns experții Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) în studiul lor.

Autorii analizei au remarcat că în vara anului 2023, Parlamentul a adoptat o lege care permitea proprietarilor de mașini cu numere de înmatriculare străine să își înmatriculeze vehiculele în țară cu o reducere semnificativă de 70% din acciza plătită, potrivit InfoMarket.

Încă de la început, această politică guvernamentală a ridicat o serie de întrebări cu privire la corectitudinea față de ceilalți cetățeni care plăteau acciza integrală la achiziționarea unui automobil, precum și la modul în care politica fiscală utilizată de autorități era compatibilă cu angajamentele de mediu și cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Moldovei.

Potrivit Serviciului Vamal, în perioada 1 iulie 2023 – 31 ianuarie 2024, 11.406 vehicule au fost înregistrate în regim vamal, încasările la buget depășind 328 de milioane de lei. În cazul în care proprietarii acestor vehicule ar achita integral accizele, bugetul de stat ar primi circa 1 miliard de lei.

Astfel, prin oferirea acestei scutiri de taxe, autoritățile au pierdut încasări de 765 milioane de lei prin subvenționarea și permiterea înmatriculării mașinilor cu motoare diesel poluante. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale notei analitice elaborate de directorul adjunct al IPRE, Stanislav Ghilețchi, care analizează consecințele acestei politici publice. Potrivit autorului, impactul asupra mediului a fost cel mai interesant.

v

Analiza a arătat că o mare parte din automobilele înmatriculate au o vechime semnificativă, 67% dintre ele având peste 16 ani. În ceea ce privește tipul de combustibil, 89% dintre mașinile înmatriculate cu discount foloseau motorină și 11% benzină. Între timp, 44% dintre mașini aveau o cilindree a motorului cuprinsă între 2.000 și 2.999 cmc. Astfel, mașinile înmatriculate indică un potențial ridicat de poluare.

“Această inițiativă a venit în contradicție cu alte documente de politici existente, care, dimpotrivă, concentrează eforturile nu doar pe reducerea poluării, ci și pe reînnoirea parcului auto din Moldova.

Potrivit Registrului de Stat al Transporturilor, ponderea vehiculelor mai vechi de 10 ani a crescut de la 68,5% în 2014 la 80% în 2021”, a declarat Stanislav Ghilețchi. Potrivit lui, aceste rezultate subliniază necesitatea de a examina atent politicile fiscale în domeniul transporturilor pentru a se asigura că acestea sunt consecvente și coerente cu alte politici guvernamentale.

IPRE: Moldova a pierdut 765 de milioane de lei la bugetul prin subvenționarea înmatriculării mașinilor poluante cu motoare diesel

Este esențial ca deciziile guvernamentale să reflecte obiectivele strategice ale țării și să ia în considerare impactul asupra mediului și a societății în ansamblu, fără a dezvolta politici publice înguste care ridică semne de întrebare cu privire la eficiența banilor publici.

Pe baza analizei sale, IPRE a formulat o serie de recomandări. În special, autoritățile sunt sfătuite să integreze mai rapid dispozițiile de mediu în politica de transport. Noul regulament privind inspecția tehnică periodică ar fi trebuit să fie aprobat deja în 2018. În ultimii 5 ani, aprobarea acestuia a fost amânată de mai multe ori.

În acest context, se recomandă accelerarea procesului de elaborare, consultare și aprobare. De asemenea, se recomandă ca aprobarea politicii publice să se bazeze pe un proces de analiză a impactului și de cuantificare a costurilor și beneficiilor.

IPRE: Moldova a pierdut 765 de milioane de lei la bugetul prin subvenționarea înmatriculării mașinilor poluante cu motoare diesel

Deși Ghidul metodologic pentru evaluarea preliminară a impactului politicilor publice a fost aprobat la nivel guvernamental, autoritățile nu îl utilizează la inițierea implementării diferitelor politici publice. Politicile publice nu pot produce rezultate și schimbări dacă sunt aprobate fără o bună înțelegere a impactului financiar, administrativ, economic, social și de mediu. De asemenea, experții atrag atenția asupra necesității de a îmbunătăți coerența dintre documentele de planificare și politicile de stat elaborate la nivelul administrației publice centrale.

IPRE: Moldova a pierdut 765 de milioane de lei la bugetul prin subvenționarea înmatriculării mașinilor poluante cu motoare diesel

Documentele de politici sectoriale ar trebui să fie corelate cu Strategia Națională de Dezvoltare a Moldovei Europene până în 2030 și cu bugetul pe termen mediu. Existența unor contradicții în politicile publice implementate va afecta coerența planificării și poate submina viteza procesului de armonizare cu legislația UE. De asemenea, experții IPRE au remarcat că toate politicile aprobate de autorități, inclusiv modificările în domeniul impozitelor, taxelor și accizelor, ar trebui să fie cuantificate la etapa inițială de elaborare.

Analizele detaliate ale veniturilor și cheltuielilor sunt necesare pentru a oferi o fundamentare solidă și transparentă a politicilor guvernamentale. InfoMarket

Tags: a pierdutbanila bugetulmasini poluanteMoldova
Categorii: EconomieȘtirile zilei