Istoria prunelor uscate din Călărași, care cuceresc atât pe piața locală, cât și externă

Publicat:

Istoria prunelor uscate din Călărași, care cuceresc atât pe piața locală, cât și externă

În plin sezon de recoltare a prunelor, ne-am propus să discutăm cu cei care le usucă și le procesează, și n-o fac oricum, dar cu o tehnologie unică în Moldova. Despre crearea brandului „Prunesso”, ce-l face atât de deosebit, debutul și succesele internaționale, precum și ambițioasele planuri de viitor, am discutat cu Neli Covaș, Directoarea de marketing și vânzări, „Prunesso”.

Acum 8 ani, fondatorul companiei, Dumitru Covaș, specializat în exportul de prune proaspete, a fost nevoit să găsească o soluție pentru a reduce pierderile cauzate de perisabilitatea rapidă a fructelor. Astfel, s-a născut ideea de a usca și procesa prunele, dând naștere, la Hîrbovăț, Călărași, la un produs unic atât pe piața locală, cât și externă, potrivit agrotv.md.


Citește și: Iohannis, întrebat ce va face din decembrie: ‘Nu cred că este relevantă persoana mea după încheierea mandatului’

Fructele uscate „Prunesso” se disting printr-o tehnologie de procesare deosebită, care le conferă un gust autentic și o durată de viață neobișnuită pentru acest tip de produs, de tocmai 1 an, comparativ cu 6 luni de valabilitate, pe care le au produsele similare.

„Într-adevăr, vorbim de un produs specific pe piața noastră, căci niciun producător de prune uscate nu oferă termen de valabilitate de 1 an, precum o facem noi. Ne putem mândri că deținem cele mai mari cuptoare de uscare a prunelor, ca lungime și capacitate din Republica Moldova. Iar utilajele cu care lucrăm au fost adaptate tehnologiei unice de prelucrare și procesare”.

Cu pași mici, dar siguri, în doar câțiva ani, „Prunesso” a reușit să-și facă un nume atât pe piața internațională, cât și locală, și chiar să debuteze la expoziții internaționale.

„Am participat, în 2023, la 2 expoziții: Asia Fruct Logistica, în China, și Fruct Attraction, în Spania. A fost o experiență frumoasă. Ambele evenimente s-au soldat cu impresii din partea potențialilor parteneri. Majoritatea vizitatorilor standului nostru se mirau că asemenea produse delicioase vin din Republica Moldova. Au apărut solicitări, dar cu partea chineză nu sunt stabilite, deocamdată, acorduri de colaborare în materie de fructe uscate. Au fost solicitări, inclusiv, din America de Nord, însă aici cheltuielile logistice sunt, spre regret, exorbitante. Respectiv, continuăm să lucrăm cu piața europeană”.   

Așadar, cât privește piața europeană, pruna uscată din Hârbovăț este exportată angro în Bulgaria, Cehia, România, Franța, Maroc, Algeria, Italia și Germania. Cu toate acestea, și pe filiera exportului există provocări și strategii de reorientare a comercializării produsului.

 „Pe piața externă, consumul de fructe uscate a scăzut în ultimii 2 ani de, practic, 2 ori și acest lucru este legat de situația economică, determinată de războiul din Ucraina. Din acest considerent, am luat decizia de a ne redirecționa activitatea spre rețelele de magazine și ne bucură că acest lucru deja dă roade.

Așa, produsele „Prunesso” sunt prezente în zeci de rețelele ale magazinelor din Republica Moldova și România.

„Anul trecut, am început comercializarea, în retail, a produselor noastre pe piața internă și cea a României. Pot spune că suntem unicii furnizori care nu au niciun retur al mărfurilor. Ne propunem să ne creștem prezența, în special, în România. Dacă la moment prunele noastre uscate sunt de găsit în 33 de magazine din împrejurimile Bucureștiului, până la sfârșit de an ne propunem ca cifra să depășească 200 de magazine”.

Compania comercializează de la producători soiul de prune Stenley, care oferă rezistență bună și se adaptează la tehnologiile de uscare și procesare. Cu toate acestea, seceta din acest an și-a lăsat amprenta asupra materiei prime:

„Față de anul trecut, recolta în acest an este de circa 60% mai mică. Acest lucru ne-a făcut să achiziționăm și uscăm cu circa 30% mai puțin, decât în 2023. Bineînțeles, acest lucru va afecta și sinecostul produselor”.

Citește și: Crește nemulțumirea rușilor. Putin nu a mai fost așa de puțin popular de la mobilizarea parțială din 2022

În spatele fructelor uscate „Prunesso” stă o echipă de peste 35 de angajați, care până la final de an promit să pună umărul la diversificarea producției și să ofere consumatorilor o experiență gustativă inedită.

„Urmează să apară pe rafturile magazinelor alte 4 poziții de produse, cum ar fi: nucile uscate și sărate, mix-urile de nuci. Iar în perspectivă, ne propunem să lansăm și fructele uscate în ciocolată. Vom încerca să oferim un produs diferit de cele pe care ne-am obișnuit să le vedem în magazine. Pregătim ceva wow!”.

 

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Atenție șoferi: Restricții de circulație între strada N. Zelinski și bulevardul Dacia din Capitală

Atenție șoferi: Restricții de circulație între strada N. Zelinski și bulevardul Dacia din Capitală Traficul rutier va fi suspendat între strada N. Zelinski și bulevardul...

Doi cercetători americani susţin că au localizat instalaţia de lansare a rachetelor nucleare ruseşti Burevestnik

Doi cercetători americani susţin că au localizat instalaţia de lansare a rachetelor nucleare ruseşti Burevestnik Doi cercetători americani susţin că au identificat locul din Rusia...

Poliția, despre discursul deputatului Nantoi cu privire la dansatoarele din ‘Joc’: ‘Nu a încălcat legea!’

Poliția, despre discursul deputatului Nantoi cu privire la dansatoarele din 'Joc': 'Nu a încălcat legea!' Poliția spune că deputatul Oazu Nantoi nu a încălcat legea...

Câţi bani a încasat la bugetul de stat Serviciul Vamal în perioada 26 august – 1 septembrie

Câţi bani a încasat la bugetul de stat Serviciul Vamal în perioada 26 august – 1 septembrie Serviciului Vamal a încasat peste 855,4 milioane de...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.