Șapte instituții de învățământ profesional tehnic vor fi reorganizate prin fuziunea altor opt instituții. În acest sens a fost aprobat un proiect de lege în cadrul Guvernului. Ministerul Educației dă asigurări că toți elevii își vor continua studii, iar numărul de locuri bugetare va fi păstrat.
Astfel, reorganizarea instituțiilor de învățământ profesional tehnic va avea loc după cum urmează:
Instituția Publică Centrul de Excelenţă în Servicii și Prelucrarea Alimentelor din Bălți (partea absorbantă) se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Școala Profesională din Alexăndreni, Sîngerei (partea absorbită);
Colegiul Pedagogic „Ion Creangă”, unitate funcțională a Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți (partea absorbantă), se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Colegiul „Gheorghe Asachi” din Lipcani (partea absorbită);
Instituția Publică Şcoala Profesională din Cupcini, Edineț (partea absorbantă) se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Şcoala Profesională din Corbu, Dondușeni (partea absorbită);
Instituția Publică Şcoala Profesională din Rîşcani (partea absorbantă) se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Școala Profesională din Glodeni (partea absorbită);
Instituția Publică Şcoala Profesională din Orhei (partea absorbantă) se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Şcoala Profesională din Rezina și a Instituției Publice Şcoala Profesională din Teleneşti (partea absorbită);
Instituția Publică Centrul de Excelenţă în Industria Uşoară din Chișinău (partea absorbantă) se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Colegiul Tehnologic din Chişinău (partea absorbită);
Instituția Publică Şcoala Profesională din Ceadîr-Lunga, UTA Găgăuzia (partea absorbantă), se reorganizează prin fuziunea (absorbția) Instituției Publice Şcoala Profesională din Vulcăneşti, UTA Găgăuzia (partea absorbită).
De asemenea, Ministerul Educației menționează că în instituțiile vizate, numărul de elevi este mult prea mic pentru funcționarea eficientă a acestora, constatând că mijloacele financiare alocate instituțiilor cu număr mic de elevi sunt utilizate pentru întreținerea spațiilor și plata personalului tehnic în detrimentul calității procesului educațional. Mai mult decât atât, atelierele și laboratoarele nu funcționează la capacitatea optimă, ceea ce reprezintă o ineficiență structurală.
Reorganizarea rețelei instituțiilor de învățământ profesional tehnic va conduce la:
Îmbunătățirea calității programelor de studii
Creșterea remunerației pentru performanța cadrelor didactice
Îmbunătățirea bazei tehnico-materiale, inclusiv dotarea cu echipamente IT ai instituțiilor reorganizate
Ministerul asigură că toți elevii își vor continua studiile, iar procesul de instruire a acestora se va desfășura în instituțiile existente până la absorbire. Rețeaua de instituții de învățământ tehnic reorganizată va avea o distribuție geografică echilibrată, asigurând formarea profesională în regiuni conform necesităților vieții muncii. Numărul de locuri bugetare atribuite prin comanda de stat va fi păstrat și va avea aceeași distribuție regională. Mai mult, pentru învățământul dual va fi solicitată majorarea numărului de locuri bugetare.