Patru heliporturi construite în Moldova – două la Chișinău și câte unul la Bălți și Cahul – deși sunt gata din punct de vedere tehnic, nu sunt încă utilizate din cauza lipsei reglementărilor necesare și a procedurilor de certificare, a raportat Logos Press.
În cadrul unei audieri publice organizate de Comisia parlamentară pentru controlul finanțelor publice, s-a constatat că legislația națională privind construcțiile nu prevede o procedură de certificare pentru astfel de instalații.
Citește și: Stăuceni primește finanțare de la UE
După cum a explicat secretarul de stat al Ministerului de Interne, Victor Grosu, ministerul, împreună cu alte instituții relevante, lucrează la actualizarea cadrului de reglementare privind navigația aeriană. Reprezentanții Inspectoratului General pentru Situații de Urgență al Ministerului de Interne au precizat că construcția heliporturilor a fost inițiată de partea română în cadrul proiectului SMURD-2.
Elicopterul SMURD, care execută misiuni în Republica Moldova din mai 2015, este capabil să aterizeze și pe terenuri nepregătite, însă sunt necesare condiții speciale pentru transportul rapid și în siguranță al pacienților – în special al copiilor și bolnavilor grav.
Din acest motiv, s-a decis construirea unui heliport în Cahul, proiectat pentru zboruri de noapte; două în Chișinău, lângă Centrul Mamei și Copilului și Spitalul Republican; și unul în municipiul Bălți, lângă spitalul regional în construcție.
Toate amplasamentele sunt pregătite din punct de vedere tehnic, dar nu pot fi puse în funcțiune fără certificare. Guvernul român garantează furnizarea gratuită a serviciilor SMURD în Republica Moldova, iar pacienții pot fi transportați atât în centrele medicale moldovenești, cât și în cele românești. În 2016-2017, plecările SMURD erau efectuate săptămânal, acum – aproximativ o dată la 3-4 luni.
Adrian Lebedinschi, președintele Comisiei pentru controlul finanțelor publice, a sugerat elaborarea unui proiect de lege separat: „Logica este următoarea – nu poți să investești bani astfel încât facilitățile să se prăbușească pur și simplu; mai întâi trebuie să creezi condițiile legale necesare.
Și se dovedește că le-am construit în urmă cu câțiva ani, stau în picioare și sunt distruse, și fie că ne place sau nu – va trebui să cheltuim bani pentru întreținerea lor, iar cadrul de reglementare nu vă permite să le utilizați. Atunci pentru ce au fost construite?”.












