Planul de miliarde pentru reconstrucţia infrastructurii Moldovei

Publicat:

Planul de miliarde pentru reconstrucţia infrastructurii Moldovei

Reconstrucția drumurilor, podurilor, porturilor, construcţia de căi ferate, autostrăzi, modernizarea Aeroportului Chișinău, aprovizionarea tuturor cetățenilor cu apă potabilă și accesul la sisteme de canalizare sunt prioritățile care se regăsesc în Planul de reconstrucție a infrastructurii Moldovei pentru următorii ani, prezentat de Andrei Spînu.

„Doar cu o infrastructură bine dezvoltată Moldova va fi cu adevărat europeană. În ultimii doi ani am început un amplu proces de reconstruire. Acum, la mijloc de mandat, știu că trebuie să facem mai mult. Este momentul să ne răsuflecăm mânecile și în următorii doi ani să construim și să realizăm proiecte care să schimbe din temelie felul în care arată țara noastră”, a declarat la prezentarea planului Andrei Spînu, transmite Mold-street.com.


Planul reconstrucției infrastructurii Moldovei este compus din 5 plus 1 priorități strategice.

Prioritatea numărul unu, potrivit ministrului Spînu, sunt drumuri europene în toată țara – “toate drumurile expres, naționale și regionale, adică aproape 6.000 km, trebuie să fie de o calitate bună sau foarte bună”.

Planul de miliarde pentru reconstrucţia infrastructurii Moldovei

Potrivit lui, în anul 2022, “după ani de stagnare”, au fost date în exploatare peste 300 km de drum european și deschise poduri noi şi au fost negociate acorduri de finanțare de peste 600 de milioane pentru reconstrucția drumurilor.

“Vom atrage resurse financiare suplimentare pentru a ne atinge acest obiectiv”, a promis ministrul, care a enumerat mai multe drumuri şi poduri ce urmează a fi construite sau reconstruite în următorii ani.

Prioritatea numărul doi. Transport feroviar și naval european. Ministrul Infrastructurii susţine că trebuie să creștem viteza cu care circulă trenurile pe teritoriul Moldovei și să dezvoltăm Portul de stat de la Giurgiulești.

“Din cauza stării tehnice precare a liniilor ferate, în care practic nu s-a investit, viteza pe calea ferată a Moldovei este sub 40 km/h. Standardul european este de 100 km/h pentru trenurile de marfă și 150 km/h pentru transportul de pasageri. Vrem să modernizăm calea ferată pentru a crește cât mai mult viteza de deplasare pentru a face Moldova mai dinamică și mai competitivă”, a precizat Spînu.

El a menţionat atât reabilitarea unor tronsoane de cale ferată, cât şi procurarea a minimum 1.000 de vagoane noi pentru transport de marfă, a 30 de locomotive de manevră şi deschiderea de chei temporare pe Nistru și Prut.

Prioritatea numărul trei

Transport rutier modern – obiectivul este ca oamenii să se simtă confortabil, să ajungă în siguranță și la timp oriunde ar călători, în țară sau peste hotare.

Astfel, redresarea transportului rutier ar urma să se facă pe baza unui parteneriat între autoritățile centrale, locale și operatori, în beneficiul direct al oamenilor. În 2024, în plan este testarea unui sistem de management integrat în transport. Totodată, va fi iniţiat un Program național pentru optimizarea rutelor în baza informației privind traficul de pasageri.

Prioritatea numărul patru. Apă pentru toți – toate localitățile din țară trebuie să fie conectate la rețelele publice de distribuție a apei.

Aici planul este până în 2030, când toate localitățile ar urma să fie conectate la rețeaua publică de apă și canalizare. Printre proiectele menţionate de Spînu se numără finalizarea proiectului de conectare a raioanelor Strășeni și Călărași la sistemul de alimentare cu apă al municipiului Chișinău, care este finanțat de Guvernul german.

Prioritatea numărul cinci. Satul European – localități amenajate și îngrijite. Ministrul Infrastructurii a menţionat că, în cadrul proiectului „Satul European”, 891 de proiecte au fost selectate spre finanțare, iar peste 180 de proiecte au fost finalizate. El a promis continuarea acestui program.

Planul de miliarde

Totuşi, cele mai importante componente ale Planului reconstrucției infrastructurii Moldovei, prezentat de Spînu, este aşa-zisul PLUS UNU. E vorba de proiecte mari, de importanță națională, costuri de zeci şi sute de milioane de euro.

Planul de miliarde pentru reconstrucţia infrastructurii Moldovei

“Sunt proiecte ambițioase, de anvergură, dar Moldova poate merge cu adevărat înainte, către Europa, doar dacă ele sunt realizate în următorii ani. Indiferent de cât va dura implementarea lor, aceste proiecte trebuie începute și duse la îndeplinire: ele sunt șocul de dezvoltare de care avem nevoie pentru a pune Moldova pe drumul cel bun, pe calea europeană. Înțelegem că ele necesită mai mult timp pentru a fi realizate, dar care au un rol esențial pentru dezvoltarea Republicii Moldova”, a afirmat ministrul.

Printre acestea se numără:
● Construirea Autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odesa. Vor fi două tronsoane: Ungheni – Chișinău de 110 km și Chișinău – Odessa este de 190 km, din care 145 km pe teritoriul Republicii Moldova. “Aceasta va fi autostrada care ne va integra în Uniunea Europeană”, a spus Spînu.

Cale ferată de înaltă viteză, pe ecartament european, care să conecteze București de Chișinău și Chișinăul de Odesa. Prioritatea imediată este tronsonul Chișinău – Iași: 110 km de cale ferată care să unească Moldova de România, de UE.

Modernizarea Aeroportului Chișinău, care va permite să majoreze capacitatea actuală a Aeroportului de la trei milioane de pasageri până la cinci milioane. În acest sens, ar fi necesari circa 200 de milioane de euro pentru construcția unui terminal nou la standarde europene.

Reconstrucția Portului de stat de la Giurgiulești. E vorba de construcţia de capacități de transbordare suplimentară de minimum 800.000 de tone în Portul de stat de la Giurgiulești, pentu care sunt necesare investiții de aproximativ 40 de milioane de euro.

Citeşte şi: Armata ucraineană a recucerit un punct strategic de lângă Bahmut – Stiripesurse.md

Construcția de poduri noi peste Prut și Nistru. Ungheni – Ungheni, Leova – Bumbăta, Stânca Costești, care va lega Moldova de UE prin România și a podului Cosăuți – Yampil care va lega Moldova de Ucraina.

“Este mai mult decât o listă de dorințe, este ceea ce fiecare guvernare responsabilă trebuie să aibă ca prioritate în următorii ani pentru a face Moldova cu adevărat europeană”, a afirmat Andrei Spînu.

Doar o analiză sumară a celor preconizate denotă că pentru realizarea acestui plan sunt necesare sume uriaşe de câteva zeci de miliarde de lei. Deocamdată, din documentul publicat nu este clară sursa de finanţare, dar fără asistenţa externă şi fără o pace în regiune, planul este puţin probabil să fie realizat. 

 

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Arheologii din Peru au descoperit un loc de sacrificare a copiilor, vechi de 600 de ani

Arheologii din Peru au descoperit un loc de sacrificare a copiilor, vechi de 600 de ani Arheologii au dezgropat de pe un teren viran din...

Reacția lui Naomi Campbell, după ce Marea Britanie i-a interzis să conducă organizații caritabile, acuzând-o că a cheltuit donațiile pe tratamente spa

Reacția lui Naomi Campbell, după ce Marea Britanie i-a interzis să conducă organizații caritabile, acuzând-o că a cheltuit donațiile pe tratamente spa Acuzată că a...

‘Ghost Ship of the Pacific’: Epava unei nave de război americane, găsită în stare ‘excepțională’

'Ghost Ship of the Pacific': Epava unei nave de război americane, găsită în stare 'excepțională' Epava unui distrugător al Marinei americane cunoscut drept „nava fantomă...

Rusia revendică capturarea unui nou sat lângă Pokrovsk

Rusia revendică capturarea unui nou sat lângă Pokrovsk Rusia a revendicat sâmbătă capturarea unui nou sat în apropiere de Pokrovsk, un oraş care serveşte drept...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.