Podul de Fier din Florești, construit acum mai bine de o sută de ani și atribuit unuia dintre inginerii care au lucrat alături de Gustave Eiffel, se află astăzi într-o stare avansată de degradare și reprezintă un real pericol pentru trecători. Structura metalică ruginită, odinioară traversată de autoturisme, tractoare și chiar vehicule militare, nu a mai beneficiat de reparații majore de decenii întregi.
Amplasat peste râul Răut, podul are o lungime de peste o sută de metri și este construit integral din oțel. A trecut prin cutremure, bombardamente din Al Doilea Război Mondial și numeroase viituri, menținând mult timp legătura dintre localitățile din zonă. După anii 1960, odată cu apariția podurilor rutiere moderne, a fost scos treptat din uz, rămânând doar un obiectiv istoric, încărcat de nostalgie pentru localnici, transmite moldova1.md.
Oamenii din Florești își amintesc perioada în care podul era traversat zilnic de sute de persoane și vehicule:
„Mergeau mașini, mergea lumea care și unde îi trebuia, pe aici se duceau la Băhrinești. S-au pus bare din fier, ca să nu treacă transportul, dar s-au tăiat și ne-am trezit cu mașini care erau sub pod… și a început a se destrăma”, povestește un localnic.
Altul spune că deteriorarea accentuată a început după trecerea tehnicii grele: „Treceau mașinile, tractoarele, au trecut tancurile pe aici, atunci l-au distrus. Atunci funcționa ameliorația și mai aveau grijă când treceau mașini, dar acum Primăria nici nu-și aduce aminte. Vin și se filmează la ceremonii, la nunți, dar să ni-l repare – nimic”.
Unii locuitori afirmă că au sesizat autoritățile locale de mai multe ori, însă fără rezultat.
„Foarte bine ar fi să-l reînnoiască. Copiii vin, nunțile, puneau lăcățele, se filmau, dar acum a rămas în ruine. Ne-am adresat de câteva ori la Primărie – „Bine, o să facem” – și atât”, a spus un alt localnic.
Primarul din Florești, Iurie Gangan, spune că administrația a încercat în repetate rânduri să identifice finanțare, inclusiv prin contacte externe:
„Am scris la mai multe ambasade, inclusiv la Ambasada Franței, legând Podul de Fier cu tehnologia Turnului Eiffel. Cu părere de rău, nu am avut sorți de izbândă. După extrasul din cadastru, este înregistrat al Republicii Moldova și, dacă vom reuși să atragem fonduri, va trebui să facem modificări prin Guvern”, afirmă edilul.
Potrivit unor estimări prezentate acum doi ani de autoritățile locale, reabilitarea Podului de Fier ar costa aproximativ 300.000 de dolari. Proiectul figurează în Strategia de dezvoltare a orașului Florești pentru perioada 2021 – 2027, care prevede atât restaurarea, cât și promovarea podului ca obiectiv turistic.












