Plângeri contra unor giganţi ca Facebook şi Google, depuse deja, încă din prima zi a RGPD

Publicat:

Un adevărat arsenal de noi reguli a intrat vineri în aplicare în Uniunea Eurpeană (UE), în vederea unei mai bune protecţii a datelor personale în era digitală, ceea ce a condus imediat la depunerea primelor plângeri contra unor giganţi ca Facebook şi Google – acuzaţi deja că le încalcă, relatează AFP, potrivit news.ro .

”Regulamentul General cu privire la Protecţia Datelor” (RGPD) prevede drepturi consolidate ale navigatorilor pe Internet şi sancţiuni – fără precedent – în cazul unor abuzuri, într-un context marcat de scandalul planetar care a implicat reţeaua de socializare americană condusă de Mark Zuckerberg.


Citește și : Sute de luptători ai Statului Islamic capturaţi în Siria continuă să reprezinte o ameninţare pentru Occident (general britanic)

Avalanşa de mesaje care invită utilizatorii să accepte noile condiţii de utilizare pe Twitter, Google sau alte site-uri de comerţ şi diverse organisme este primul efort vizibil al noii situaţii, căreia europenii speră să-i dea o amploare mondială.

Cetăţenii sunt, în prezent, ”ca şi cum ar fi nud într-un acvariu”, însă ”mulţumită noilor reglementări, europenii îşi vor relua controlul asupra datelor”, a pledat comisarul european însărcinat cu Justiţia Vera Jourova, apărând strângerea şurubului prin RGPD.

Această legislaţie impune oricărei întreprinderi – pe Internet sau nu – să ceară un ”consimţământ explicit şi pozitiv” în vederea utilizării datelor personale colectate sau prelucrate în UE. Ea le dă totodată cetăţenilor ”dreptul să ştie” când le sunt piratate datele, ca în divulgarea masivă de la Uber, în 2016.

Abuzurile vor fi dur pedepsite. Întreprinderile – capabile să transforme aceste date în aur exploatându-le în vederea publicităţii ţintite, de exemolu – se vor expune unor sancţiuni care pot atinge până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afacere anuală mondială, în cazul în care nu respectă noile reglementări.

SCHREMS ATACĂ

”Acum că noile reglementări sunt în vigoare, autorităţile de protecţia datelor vor supraveghea aplicarea lor în întreaga UE”, a avertizat vineri un purtător de cuvânt al Comisiei Europene (CE).

În fapt, autorităţile naţionale de protecţie au fost sesizate încă din prima zi a RGPD, de către juristul austriac Max Schrems, un mare activist al respectării vieţii private, care a depus o primă salvă de plângeri contra marilor giganţi americani.

”Probabil aţi văzut aceste ferestre contextuale care se afişează peste tot, spunând «trebuie să acceptaţi, altfel nu veţi putea utiliza acest serviciu». Or RGPD interzice în mod explicit acest lucru”, a declarat el pentru AFP, deplângând un ”consimţământ forţat” la aceste noi reglementări de utilizare, modificate tocmai pentru a respecta legea europeană.

Schrems a anunţat că ONG-ul său – None of Your Business (Nu e treaba ta) – a depus patru plângeri, ”una în Franţa contra Google pe Android, a doua contra Instagram în Belgia, a treia la Hamburg contra WhatsApp şi a patra în Austria contra Facebook”.

”Eu n-aş fi făcut aşa de bine ca Facebook” în a convinge de necesitatea RGPD, declara ironic, recent, comisarul Vera Jourova.

Citește și : Zborul MH17: Vladimir Putin respinge ferm responsabilitatea Rusiei

Ea se referea la controversa cu privire la exploatarea informaţiilor a zeci de mii de utilizatori ai reţelei de socializare de către societatea Cambridge Analytica, implicată în campania prezidenţială a lui Donald Trump.

CEO-ul Facebook Mark Zuckerberg a venit personal, marţi, să prezinte scuze în Parlamentul European (PE), aşa cum a făcut-o înainte în faţa congresmenilor americani, pe tema acestui scandal, dar şi, mai larg, din cauza lipsei sale de reacţie în faţa unor amestecuri străine în procese electorale şi a difuzării unor informaţii false.

”Îmi pare rău”, a declarat Zuckerberg, amintind angajamentul Facebook de a se pune în conformitate cu RGPD în Europa, în timp ce întreprinderea sa a promis joi să se inspire din el, în beneficiul utilizatorilor din toată lumea.

OPT ŢĂRI ÎN ÎNTÂRZIERE

Vineri, mai multe site-uri ale unor ziare americane – inclusiv al Los Angeles Times (LAT) – erau inaccesibile în UE, iar mesajele afişate sugerau dificultăţi legate de confirmitatea lor cu RGPD.

În general, marile platforme de Internet par că s-au pregătit adecvat în vederea noii legislaţii, care a provocat totuşi panică în anumite IMM-uri.

CE a încercat, în ultimele săptămâni, să le ofere asigurări, amintind că noile obligaţii ale structurilor mici sunt mai mici decât ale întreprinderilor după modelul economic bazat pe exploatarea datelor personale.

Bruxellesul este însă mai nerăbdător cu state membre care nu au procedat încă la ajustări ale legislaţiei lor naţionale – potrivit unui bilanţ al CE opt ţări se află în mod clar ăn această situaţie -, în contextul în care au dispus de o perioadă de adaptare de doi ani, acordată după aprobarea RGPD în 2016.

Acest lucru nu împiedică noile drepturi să fie aplicabile începând de vineri în toate statele europene, dă însă asigurări Bruxellesul.

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Moldovenii pot vota din şase ţări la alegerile din toamnă

Moldovenii pot vota din şase ţări la alegerile din toamnă Comisia Electorală Centrală (CEC) a aprobat Regulamentul privind particularitățile organizării și implementării votului prin corespondență. Regulamentul...

Un moldovean s-a înecat într-un lac din Franţa

Un moldovean s-a înecat într-un lac din Franţa Un tânăr de 28 de ani din raionul Sângerei, s-a înecat în lacul Neaufles-Saint-Martin din apropierea comunei...

Premieră medicală: O inimă artificială din titan a ținut un pacient în viață timp de câteva zile

Premieră medicală: O inimă artificială din titan a ținut un pacient în viață timp de câteva zile Un american în vârstă de 58 de ani...

Grupul de Acţiune Locală „Plaiul Codrilor” devine tot mai atractiv pentru sectorul turistic

Grupul de Acţiune Locală „Plaiul Codrilor” devine tot mai atractiv pentru sectorul turistic Mai mulți ghizi din Republica Moldova au participat la turul de familiarizare...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.