X

Privatizarea Aeroportului din Chișinău, INTERZISĂ prin lege

Privatizarea Aeroportului din Chișinău, INTERZISĂ prin lege

Aeroportul Internațional Chișinău a fost inclus în lista întreprinderilor și societăților pe acțiuni cu capital de stat care nu pot fi privatizate. Un proiect de lege în acest sens a fost votat de deputați la ședința din 11 iulie.

Potrivit proiectului elaborat de Agenția Proprietății Publice (APP), lista actualizată a instituțiilor de stat care nu pot fi privatizate include 27 societăți comerciale (între care Termoelectica, Energocom, Moldovagaz), 66 întreprinderi de stat (Calea Ferată din Moldova, Poșta Moldovei, Aeroportul Mărculești ș.a.) și 38 de publicații periodice publice, potrivit moldova.europalibera.org.

Citește și : Comisia Europeană a dat alerta economică: Turismul în UE s-ar putea prăbuși din cauza încălzirii globale

Proiectul a fost susținut de majoritatea parlamentară a Partidului Acțiune și Solidaritate, dar a stârnit critici din partea opoziției formate de comuniști și socialiști.

Deputații Vlad Bătrîncea și Petru Burduja au fost nemulțumiți că în listă nu au fost incluse „entități de importanță strategică” precum Moldtelecom, Casa Presei sau Palatul Republicii. „Noi credem că se încearcă niște jonglări pentru aceste bunuri ca să fie supuse vânzării sau privatizării, numiți-o cum doriți, este o nouă jumulire în viziunile noastre”, a spus Burduja.

Șeful APP, Roman Cojuhari, cel care a prezentat proiectul, a spus că entitățile menționate de socialiști au fost reorganizate și astăzi sunt „instituții publice și prin noțiune nu pot fi privatizate”.

La rândul său, șeful legislativului Igor Grosu a legat nemulțumirile opoziției de dorința privatizării aeroportului: „Asta să vă fie clar și transmiteți «drujilor» (prietenilor, în rusă – n.r.) voștri care tare au vrut să aibă aeroportul ăsta. Aeroportul nu se privatizează”, a spus Grosu.

Cum a revenit aeroportul în proprietatea statului?

Aeroportul a revenit în proprietatea statului în martie 2023. În 2013, acesta a fost dat în concesiune companiei Avia Invest, pentru o perioadă de 49 de ani. Compania se obligase să investească circa 250 de milioane de euro în dezvoltarea aeroportului.

În 2019, o comisie parlamentară a investigat concesionarea aeroportului și a concluzionat că selectarea companiei a avut loc cu încălcări, iar Avia Invest ar fi fost administrată indirect de oligarhul Ilan Șor. Guvernarea a acuzat concesionarul că nu a investit sumele promise în dezvoltarea aeroportului și a inițiat procedura de reziliere a concesiunii.

În martie 2023, Procuratura Anticorupție a încheiat urmărirea penală privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău. În dosar au fost puși sub învinuirea de abuz în serviciu opt foști demnitari, inclusiv fostul premier Iurie Leancă.

Citește și : Mircea Geoană contraatacă după acuzațiile de plagiat

Potrivit învinuirii, cei opt inculpați ar fi permis concesionarea aeroportului în interesul „grupării criminale” conduse de oligarhul Ilan Șor, prejudiciind statul cu 392 milioane de lei.

Toți pledează nevinovați, iar avocații spun că nu le este clar cum a fost formată suma prejudiciului și cer o expertiză judiciară repetată.

În prezent, dosarul este examinat la Judecătoria Buiucani.

Tags: aeroportchisinaulege
Politică