Procurorii care investighează infracțiunile săvârșite de conducătorii mijloacelor de transport rutier ar avea impedimente cu duiumul în urmărirea penală și, respectiv, transmiterea dosarului în instanța de judecată.
Acestea sunt de ordin legislativ, dar țin și de resursele umane și tehnice. Mai multe a dezvăluit procurorul Igor Demciucin, adjunct al procurorului general interimar, responsabil de domeniul urmăririi penale în cadrul unui club de presă care a avut loc joi, 12 octombrie curent.
Citește și : CNA a sechestrat bunuri în valoare de peste 12 milioane de lei
În primul rând, potrivit procurorului Igor Demciucin, criminalitatea în Republica Moldova este una stabilă. Spre exemplu, chiar dacă numărul de accidente rutiere scade în fiecare an cu 6-7%, nu exclude că asta se întâmplă din cauza scăderii populației țării. De aceea, procurorii prin intermediul Ministerului Justiției a intervenit cu proiecte de modificare a legislației atât în Codul Penal, cât și în Codul de Procedură Penală.
„În primul rând, avem probleme cu individualizarea pedepselor, fiind și insuficient de aspre. În 2018, pentru conducerea mijloacelor de transport rutier în stare de ebrietate a fost exclusă amendă, fiind lăsată munca în folosul comunității. Persoanele au continuat să comită infracțiunea în cauză, în recidivă, respectiv scopul pedepsei finale nu a fost atins. Procuratura Generală a propus să fie reintrodusă pedeapsa cu amenda, pentru că este mai dureroasă decât munca în folosul comunității. Mai ales în contextul în care acum este indicat pentru anumite categorii de persoane, precum că nu pot fi atrase la muncă în folosul comunității, cum ar fi cele cu contracte militare sau minori”, a explicat procurorul.
Un alt impediment de ordin legislativ este termenul de prescripție. „Acum este de 2 ani și am intervenit legislativ pentru a-l mări la 3 ani, astfel încât să avem posibilitatea să reușim să trimitem dosarul în instanță, cu includerea întreruperii termenului de prescripție, adică dacă cauza a fost expediată în instanța de judecată, se începe din nou termenul de prescripție. Avem la dispoziție 3 ani la faza de urmărire penală și 3 ani când cauza este deja pe masa judecătorilor. Vrem să excludem tergiversarea dosarelor”.
Citește și : Moldova și UE au semnat un acord crucial pentru aderare
La fel, există neclarități în legătură cu anumite termene, cum ar fi cel de trei zile pe care cineva îl numără de când a fost ridicat provizoriu permisul de conducere, pe când altcineva îl numără de la pornirea urmăririi penale. La aceasta intervine weekendul sau anumite sărbători care dublează neclaritatea. O neclaritate asemănătoare o au procurorii cu referire la calcularea termenului de bănuit. Pe de o parte au voie să rețină persoane nu mai mult de 10 zile, pe de altă termenul este socotit fie de la înlăturarea acesteia de la mijlocul de transport, fie de la ridicarea provizorie a permisului de conducere. De aceea, procurorii au propus să fie incluse în „alte măsuri procesuale de constrângere”.
Nu în ultimul rând, sistemul are probleme legate de resurse umane și tehnice. „Numărul experților autorizați în domeniu generează tergiversarea proceselor”. Chiar și așa, în 2023, procurorii au reușit să investigheze 80 la sută din accidentele rutiere produse, dintre care 75 la sută deja le-au trimis în instanță.