X

Ce este Ramadan? În mod paradoxal o lună de privaţiune dar și de consum excesiv

Ramadanul, a noua lună din calendarul musulmanilor, a început joi în multe ţări de credinţă islamică. Este o lună în care credincioşii musulmani sunt îndemnaţi să se abţină să mănânce, să bea, să fumeze şi să evite raporturile sexuale de la răsăritul şi până la apusul Soarelui, potrivit agerpres.

În mod paradoxal în această lună de privaţiune se înregistrează o creştere a produselor de consum, alimente dar şi articole de îmbrăcăminte şi decoraţiuni cu tentă religioasă, relatează joi EFE.

Citește și : PE anunţă data când îl va audia pe Mark Zuckerberg. Întâlnirea va avea loc cu uşile închise

S-a scris mult despre acest paradox, despre faptul că în această lună de ajun se consumă mai mult ca oricând, deşi teologii islamici atrag atenţia să se respecte spiritul Ramadanului, iar mesele să fie frugale, nu adevărate banchete. Potrivit institutului de sondaj marocan, de Ramadan consumul de alimente explodează, crescând cu 37 % faţă de perioada normală.

Mesele în familie de ‘iftar’ (mâncarea care se serveşte după lăsatul soarelui) constau într-o succesiune de supe, torturi, ouă, lapte şi dulciuri, urmate câteva ore mai târziu de preparate din carne sau peşte, totul stropit din abundenţă cu lapte, sucuri naturale sau carbogazoase şi din nou fructe şi foietaje pline de unt, miere şi fructe uscate.

Atât de mult escaladează cumpărăturile de Ramadan, încât Universitatea Al Azhar din Egipt, cea mai prestigioasă din lumea sunită, a lansat săptămâna trecută campania numită ‘La tusrifu’ (Nu risipi) prin care aminteşte de preceptele care stau la baza acestei luni sacre în care musulmanii devotaţi se roagă şi recită din cartea sfântă a islamului, Coranul. “Mâncaţi şi beţi, dar cu măsură, fără excese”, avertizează instituţia.

Conştiente de creşterea consumului de Ramadan, supermarketurile fac promoţie la saci de făină, halviţă, miere şi alte dulciuri, propunând cele mai bune oferte.

În bazarurile din Rabat, femeile se aşează după-amiază la coadă, cu puţin înainte de lăsarea serii când se încheie postul, şi cumpără diferite produse de patiserie – numite ‘mlawis’, ‘baghrir’ sau ‘rghaif’- pentru a le servi calde acasă la sfârşitul ajunului. În acest moment, înainte de apus, magazinele alimentare cunosc o adevărată frenezie a cumpărăturilor angro.

Citește și : Ucraina: Doi soldaţi au fost ucişi după ce o şcoală a fost lovită de un obuz în estul țării

Însă consumul nu se limitează doar la alimente, clienţii se năpustesc şi asupra produselor aşa-numite “religioase”: cărţi sfinte Coran de toate dimensiunile, covoare de rugăciune, casete audio sau video cu versete sfinte. Pentru că Ramadanul nu este doar o lună de post, ci şi de pocăinţă în care mulţi se întorc la cele sfinte.

Postul este unul dintre cei cinci stâlpi ai credinţei islamice, alături de mărturisirea în credinţa monoteistă, rugăciunea (de cinci ori pe zi), dania rituală şi pelerinajul la Mecca în Arabia Saudită.

Tags: credinţaîmbrăcămintemusulmaniRamadan
Categorii: Sinteze