Sesiunea de examene pentru anul de învățământ 2025–2026 va aduce schimbări importante în organizarea probelor pentru elevii de gimnaziu și liceu. Comisia Națională de Examene a aprobat astăzi un set de modificări, anunțate de ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, transmite MOLDPRES.
Centre raionale de examene pentru elevii de gimnaziu
Pentru prima dată, Direcțiile raionale și municipale de învățământ vor avea posibilitatea să creeze centre de examen în care să fie reuniți elevi din mai multe instituții. Măsura vine în contextul în care, la sesiunile precedente, unele școli aveau doar 1–2 elevi participanți la probe.
„Direcțiile care vor considera oportună organizarea unor centre mai mari, unde să fie aduși elevi din mai multe instituții, vor putea face acest lucru. Decizia nu este obligatorie”, a subliniat Dan Perciun.
Centrele vor fi stabilite în funcție de numărul de absolvenți, condițiile de infrastructură, amplasarea școlilor și accesibilitatea rutelor de transport, a precizat Lilia Ivanov, directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare.
Evaluarea testelor rămâne centralizată, la fel ca anul trecut, prin comisii specializate din Chișinău. Absolvenții își păstrează dreptul la trei încercări pentru promovarea examenelor.
Nota „10” din oficiu la Limba română pentru elevii alolingvi cu certificat B2
O altă noutate pentru sesiunea 2026 vizează elevii din școlile cu predare în limba rusă. Cei care dețin un certificat de competență lingvistică în limba română de nivel B2 sau superior, obținut în clasele X–XII, vor putea primi automat nota „10” la examenul de bacalaureat la Limba și literatura română.
„Este un stimulent important. Dorim o societate în care cetățenii se înțeleg și vorbesc limba română la un nivel avansat”, a declarat ministrul Dan Perciun.
Modificările sunt aplicate flexibil
Ministerul Educației subliniază că organizarea centrelor raionale nu va fi impusă uniform, ci va depinde de realitățile fiecărui raion, inclusiv de capacitatea de transport și infrastructură.
Noile reguli urmăresc creșterea eficienței, integrității și calității examenelor naționale, atât la nivel gimnazial, cât și liceal.












