StiripesurseExterneRomânia are a doua cea mai scumpă piaţă pentru carburanţi dintre...

România are a doua cea mai scumpă piaţă pentru carburanţi dintre toate ţările vecine

Publicat:

România este printre cele mai scumpe pieţe din regiune, din punct de vedere al carburanţilor, şi a doua cea mai scumpă, dacă facem raportare la toţi vecinii (cu excepţia Ucrainei).

Din datele cele mai recente ale Oil Bulletin al Comisiei Europene şi date din presa ţărilor non UE (Serbia şi Republica Moldova), noi suntem, în medie, a doua cea mai scumpă piaţă la benzină şi motorină (aproximativ la fel ca Ungaria), după cea sârbă, potrivit stiripesurse.

Citește și: Stăuceni primește finanțare de la UE

Benzină (euro) Motorină (euro)
România 1,485  1,571
Ungaria 1,494 1,528
Bulgaria 1,219 1,238
Moldova 1,197 1,081
Serbia 1,554 1,690

Marea disparitate de preţuri din această regiune este determinată în principal de regimurile fiscale diferite și de cursurile de schimb.

În cazul Moldovei, apare şi statutul de ţară non UE, ceea ce face ca vecinii să nu aibă o serie întreagă de taxe aplicabile în UE, cu precădere ecotaxele, care fac carburanţii mai ieftini.


În cazul Serbiei, nivelul mare de preţ al carburanţilor se poate explica printr-o politică proprie de taxare puternică a sectorului şi de proximitatea cu ţări mai dezvoltate financiar ale  căror cetăţeni care vin să alimenteze aici pentru că, totuşi, carburanţii sunt mai ieftini decât la ei antrenând o cerere puternică. Mai mult sârbii sunt nevoiţi să importe tot ţiţeiul necesar rafinăriei şi au o singură unitate de procesare, ceea ce pune presiune pe preţuri.

Diferențele masive de preț (de exemplu, o diferență de aproximativ 0,25 EUR/L la benzină și de 0,33 EUR/L la motorină între România și Bulgaria) nu sunt generate de costul petrolului brut, ci de politica fiscală și de statutul țărilor față de UE.

Taxele și accizele sunt cel mai important factor. Peste 50% și până la 60% din prețul final plătit la pompă în România este reprezentat de taxe, TVA și accize. România are un nivel al accizelor la motorină printre cele mai ridicate din regiune, depășind cu mult minimul european.

Citeşte şi:  Trump anunță că este timpul 'să se repornească America'

Două valuri de majorări fiscale în 2025 au consolidat acest trend, făcând ca motorina să fie adesea mai scumpă decât benzina. Această taxare ridicată a generat o pierdere accelerată de competitivitate pentru transportatorii români. Care adesea alimentează în vecini.

Bulgaria este considerată cea mai ieftină piață din UE la carburanți. Explicația constă în aplicarea nivelului minim al accizelor permis de legislația Uniunii, ceea ce creează un decalaj major față de România.

Moldova, ca țară non-UE, beneficiază de un regim fiscal complet diferit, fără obligația de a respecta nivelurile minime de accize impuse statelor membre. Prețurile la benzină și, mai ales, la motorină sunt cele mai mici din comparație. Acest lucru se datorează structurii fiscale locale relaxate și proximității față de sursele de aprovizionare din Est.

Prețurile din Ungaria sunt similare cu cele din România.

Diferențele de preț fac ca alimentarea în statele vecine, în special în Bulgaria și R. Moldova, să fie o opțiune economică semnificativ mai avantajoasă, cu precădere pentru transportatori.

Citește și: Eurostat: Emisiile de gaze cu efect de seră generate de economia UE au scăzut cu 0,4% în trimestrul doi din 2025

România, prin politica sa fiscală agresivă, a devenit una dintre țările cu carburanți scumpi din regiune. Cu toate acestea, nu se poate spune că, cu excepţia notabilă a Bulgariei, preţul carburanţilor ne elimină (cel puţin deocamdată) din rutele internaţionale de transport, întrucât Moldova nu prea este parte acestor rute iar, pe de altă parte, Serbia începe să aibă probleme semnificative cu alimentarea, din cauza faptului că unica rafinărie aparţine Lukoil, iar firma rusească se află sub sancţiuni internaţionale asupra afacerilor sale.

Citeşte şi:  România, printre ţările UE care au consemnat o creştere importantă a preţurilor producţiei industriale

Cea mai importantă rută de transport rutier din zonă este cea dinspre Turcia, pe la bulgari şi sârbi, către Vest, cu opţiunea pe la bulgari, apoi pe la noi şi unguri, către Vest.

 

URMĂREȘTE-NE PE:

stiripesurseMD

CITESTE SI

Când sunt obligatorii cauciucurile de iarnă. Șoferii riscă amenzi de la 900 de lei

Legislația rutieră din R. Moldova nu prevede o dată exactă de la care șoferii ar fi obligați să treacă la anvelopele de iarnă. Însă...

Curtea Supremă de Justiție respinge contestația depusă de ex-procurorul Ion Tețcu împotriva deciziei Comisiei de evaluare

Curtea Supremă de Justiție (CSJ) a respins contestația depusă de ex-procurorul Ion Tețcu împotriva deciziei Comisiei de evaluare a procurorilor. Magistrații CSJ au stabilit...

Prețurile la cartofi în piețele din Moldova s-au stabilizat

În luna noiembrie a acestui an, cartofii ucraineni în vrac costau cu aproximativ 25-30% mai puțin decât cartofii moldovenești, iar în ultima lună de...

200 de primari din țară, în dialog cu MIDR

Circa 200 de primari din întreaga țară și reprezentanți ai Congresul Autorităților Locale din Moldova (CALM) au participat astăzi la o discuție deschisă cu...

ȘTIRIPESURSE.RO

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.