X

Soluțiile eurodeputaților pentru a opri închiderea fabricilor de mașini din UE

Săptămâna trecută, Volkswagen a anunțat pentru prima dată posibilitatea închiderii unor fabrici în Germania. Viitorul fabricii de vehicule electrice Audi din Bruxelles este, de asemenea, în pericol – nu e planificată producerea de modele noi în următorii ani.

Potrivit Comisiei Europene, aproape 14 milioane de europeni sunt angajați direct și indirect în sectorul auto, iar cifra de afaceri a acestuia reprezintă peste 7% din PIB-ul UE, potrivit stiripesurse.

Citește și: Maia Sandu vrea ca familiile moldovenilor să rămână în ţară

Raportul de referință privind competitivitatea al fostului prim-ministru italian Mario Draghi solicită un plan de acțiune industrială al UE pentru acest sector.

“În pofida ambiției UE de a menține și dezvolta capacitatea de producție cu tehnologie curată, există multiple semne ale unei evoluții în direcția opusă, companiile din UE anunțând reduceri de producție, opriri și relocare parțială sau totală”, se arată în raportul său.

Contactați de Euractiv, deputații în Parlamentul European au fost de acord că sectorul are probleme.

“Pentru companii precum Volkswagen, impulsul agresiv al Chinei în sectorul vehiculelor electrice reprezintă o provocare semnificativă”, a declarat pentru Euractiv europarlamentara germană de centru-dreapta Hildegard Bentele (PPE).

Cu toate acestea, atunci când vine vorba de diagnosticarea problemei și identificarea soluțiilor, deputații europeni arată în direcții diferite.

Regulile climatice ale UE

Pentru unii deputați europeni, regulile climatice ale UE reprezintă problema.

“După discuții ample cu producătorii germani de automobile și în calitatea mea de legiuitor al politicii industriale, pledez pentru mai multă flexibilitate în realizarea reducerilor de CO2”, a spus Bentele.

Standardele UE privind emisiile de carbon, care impun eliminarea treptată a mașinilor care emit carbon și o interdicție de facto din 2035, au fost o problemă în campania pentru alegerile europene din iunie.

Europarlamentarul german Andreas Glück de la grupul liberal Renew a declarat pentru Euractiv că “nu ar trebui să dictăm tehnologiile care ar trebui utilizate” pentru a ajunge la decarbonizarea transportului rutier – o referire la discuțiile actuale privind scutirea mașinilor care funcționează cu combustibili 100% neutri din punct de vedere climatic.

Gestionarea lentă e de vină

De cealaltă parte a spectrului, europarlamentarul socialist Mathias Ecke consideră că actualul cadru actual este de încredere și permite decarbonizarea sectorului fără a-l restrânge, dar arată cu degetul către managementul producătorilor de automobile.

“Ca social-democrat, sunt îngrijorat de această pierdere a culturii corporative și înțeleg frustrarea angajaților VW, care pun la îndoială pe bună dreptate deciziile de management, inclusiv faptul că nu s-au concentrat pe dezvoltarea de mașini electrice la prețuri accesibile”, a spus el pentru Euractiv.

Pentru europarlamentara belgiană ecologistă Sara Matthieu, producătorii de automobile europeni au greșit când au opus rezistență trecerii la mobilitatea electrică.

“De prea mult timp industria auto a rezistat și a făcut lobby împotriva trecerii de la combustibilii fosili la vehiculele electrice, o strategie mioapă pentru a mulțumi acționarii în detrimentul inovației și investițiilor”, a spus ea.

Acceptarea mobilității electrice

Pentru europarlamentarul german Oliver Schenk (PPE), este nevoie de “sprijin național de încredere pentru achiziționarea de vehicule electronice” și de o “extindere constantă a infrastructurii pentru mașini electrice în statele membre”.

Citește și: România, cel mai mare exportator de cereale din UE în primele luni ale sezonului 2024/25

Europarlamentarul socialist Ecke apără, de asemenea, măsurile naționale de creștere a gradului de utilizare a vehiculelor electrice.

“Guvernul german trebuie să restabilească stimulul cererii pentru vehicule electrice pe care l-a oferit bonusul pentru cumpărătorii de vehicule electrice, care a fost recent eliminat”.

Pentru Matthieu, Comisia ar trebui să meargă și mai departe și să stabilească “o agendă de investiții pentru infrastructura de încărcare, baterii, surse regenerabile și multe altele”, facilitând “accesul la finanțare și finanțare pentru aceste produse”.

“În paralel, ar trebui să facă mai mult pentru a stimula absorbția pe piață prin impozitarea mai puțină a energiei electrice” și asigurându-se că “lucrătorii sunt protejați în orice moment și li se oferă ample oportunități de recalificare”, a adăugat ea.

Majoritatea europarlamentarilor sunt de acord cu cel puțin un aspect: necesitatea de a proteja producătorii auto din Europa de concurența străină subvenționată.

“Vom face tot ce ne stă în putință pentru a sprijini industria europeană de automobile în fața concurenței nimicitoare, în special din partea Chinei”, a spus Glück.

Raportul lui Draghi – binevenit

Europarlamentara suedeză Sofie Eriksson a spus că “raportul Draghi este o contribuție interesantă la această discuție și aștept cu nerăbdare să o discut mai în detaliu”.

Europarlamentarul socialist Matthias Ecke a fost de acord cu propunerea lui Draghi pentru un plan industrial al UE specific sectorului și a spus că sprijină “concepția generală” a lui Draghi (…) conform căreia coerența reglementărilor și predictibilitatea sunt o valoare ca atare”.

În raportul său, Draghi a criticat “lipsa planificării UE” în ​​sectorul auto, căruia i s-au stabilit obiective climatice ambițioase fără o strategie industrială de sprijin.

Tags: deputatimasiniVolkswagen
U.E.