X

Studiu: Cum sunt manipulați oamenii ca să nu renunțe la abonamentele pentru aplicații și site-uri?

Studiu: Cum sunt manipulați oamenii ca să nu renunțe la abonamentele pentru aplicații și site-uri?

Studiu FTC: Majoritatea aplicațiilor și site-urilor web cu abonament practică tehnici de manipulare pentru a-i determina pe utilizatori să facă achiziții sau să realizeze acțiuni pe care altfel le-ar respinge: de la „cicăleală” la ascunderea opțiunii de a bloca reînnoirea automată a contractelor.

Comisia Federală pentru Comerț (FTC) din SUA, împreună cu alte două rețele internaționale de protecție a consumatorilor, au anunțat joi rezultatele unui studiu privind utilizarea aș numitelor „modele întunecate” – tehnici de design manipulativ – care pot pune în pericol confidențialitatea datelor utilizatorilor sau îi pot împinge să cumpere produse sau servicii sau să întreprindă alte acțiuni pe care altfel nu le-ar fi făcut, scrie portalul Techcrunch, citat de Descopera.ro.

Într-o analiză a 642 de site-uri web și aplicații care oferă servicii de abonament, studiul a constatat că majoritatea (aproape 76%) au folosit cel puțin un model întunecat și aproape 67% au folosit mai mult de unul.

Citește și: Exportul de caise a crescut de peste patru ori într-un an

Modelele manipulative se referă la o gamă de tehnici de design care pot încuraja subtil utilizatorii să întreprindă un anumit tip de acțiune sau să-și pună în pericol confidențialitatea datelor.

Publicarea noului raport ar putea semnala că FTC plănuiește să acorde o atenție sporită acestui tip de fraudă a consumatorilor.

Noul raport publicat joi analizează numeroasele tipuri de modele întunecate, cum ar fi camuflarea unor opțiuni, obstrucționarea sau „cicălirea” – invitația repetată adresată unui utilizator de a realiza o anume acțiune.

Imposibilitatea de a dezactiva reînnoirea automată a abonamentelor în timpul procesului de înscriere și cumpărare a fost utilizată de 81% dintre site-urile și aplicațiile studiate. În 70% din cazuri, furnizorii de abonamente nu au oferit informații despre cum se poate anula un abonament, iar 67% nu au oferit data până la care un consumator trebuia să anuleze pentru a nu fi taxat din nou.

Obstrucționarea este un alt model frecvent întâlnit în aplicațiile de abonament; face mai dificilă sau mai plictisitoare o anumită acțiune, cum ar fi anularea unui abonament sau ocolirea înscrierii pentru proba gratuită, unde „X”-ul pentru închiderea ofertei este gri și oarecum ascuns vederii.

„Cicălirea” implică cererea repetată consumatorului să efectueze un anumit tip de acțiune pe care afacerea dorește să o întreprindă.

Tags: abonamentele pentru aplicațiisite-uristudiu
Social