Codul transporturilor rutiere, aprobat în primă

Publicat:

Cu votul a 59 de deputați, a fost aprobat în primă lectură Codul transporturilor rutiere, document care va permite ca cetățenii să beneficieze de transport public mai accesibil și mai sigur, susţine Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR).

Documentul a fost votat în condiţiile în care transportatori de pasageri au ieşit la protest contra acestui proiect, susţinând că el ar promova reglementări pe care ei le consideră antieuropene.


Citeşte şi: Un ofițer de investigații a fost prins cu mită

Liberalizarea transportului rutier

Astfel, prin acest document vor fi ajustate o serie de prevederi din Codul transporturilor rutiere, Codul contravențional, Codul fiscal, Legea privind siguranța traficului rutier, Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător, cu scopul de a crește nivelul de siguranță și confort a serviciilor de transport rutier.

Potrivit MIDR, prin noul Cod sunt simplificate condițiile de efectuare a activităților de transport rutier, sunt descentralizate mai multe procese, este asigurată o mai largă participare a autorităților publice locale în procesul de organizare a transporturilor rutiere de persoane prin servicii regulate.

Principalele prevederi ale documentului sunt:

➡ Primarii și primăriile vor putea interveni în procesul deschiderii și modificării unei noi curse regulate.

➡ Mai multă transparență și corectitudine la eliberarea autorizațiilor – atribuirea serviciilor de transport rutier regulate va fi efectuată doar în baza unui concurs.

➡ Mai puțină birocrație – foaia de parcurs și obligația de a efectua zilnic controlul medical și tehnic al unităților de transport au fost excluse din lista documentelor de strictă evidență. Și alte acte, care există deja în sistemele informaționale ale ANTA, vor fi excluse: informația privind inspecția tehnică, certificatele de competență profesională.

➡ Mai multă ordine în modul în care se eliberează biletele de călătorie – fiscalizarea procesului de acordare a biletului de călătorie va fi obligatorie, biletele vor fi emise în forma bonurilor fiscale sau a documentului electronic.

➡ Liberalizarea pieței – vor fi eliminate limitările de oră la nivel de transport internațional și va fi redus intervalul până la 15 minute pentru cursele la nivel national.

➡ Reglementarea serviciilor de autogară va fi îmbunătățită și vor fi create mai multe oportunități.

➡ Mai multe modificări pentru transportatorii de marfă, printre care extinderea competențelor Comisiei CEMT, pentru a oferi condiții de utilizare eficientă a autorizațiilor, în funcție de evoluția situației de pe piață.

În urma acesor reforme, administrarea domeniului transportului rutier urmează a fi descentralizată, iar competențele de elaborare, aprobare și modificare a programului de transport interraional vor fi transferate de la organul central de specialitate la Agenția Națională Transport Auto.

Citeşte şi: Aleșii locali sunt obligați să depună declarații de avere

De ce sunt nemulţumiţi transportatorii

Menţionăm că, în luna noiembrie 2023, transportatorii din Moldova au ieşit de câteva ori la protest, susţinând că documentul promovat de MIDR ar fi unul antieuropean.

Ei sunt nemulțumiți, în special, de faptul că autoritățile publice locale vor putea deschide curse de pasageri cu program de circulație la fiecare 15 minute, ceea ce va duce la faptul că autoritățile locale vor intra cu ei într-o competiție neloială.

Directorul executiv al Asociației Patronale a Profesioniștilor din Transporturi „Transportul”, Anatolie Munteanu, a declarat că ceea ce au introdus guvernanții în document sunt scheme.

Cât despre declarația autorităților că transportatorii refuză să pună pe rute vehicule moderne, Anatolie Munteanu a spus că ministrul de ramură să se ocupe de reparația drumurilor, or mașinile noi nu pot circula și se defectează din mers pe drumuri neasfaltate și distruse.

„Noi nu avem drumuri asfaltate. Sistemele de suspensie nu rezistă nicio lună. Practic, marii producători nici vor să vină în Moldova”, a mai spus directorul asociației.

Ei au ameninţat că ar putea să nu iasă pe rute, în semn de protest faţă de reforma iniţiată de autorităţi.

În replică, Ministerul Infrastructurii a susţinut că este deschis să asculte transportatorii, însă nu-i este clar motivul protestelor, iar declarația transportatorilor că ar putea să nu iasă pe rute în semn de protest „este o amenințare, în primul rând pentru cetățeni”.

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Meta prezintă Movie Gen, noul său generator de video cu ajutorul inteligenței artificiale

Meta prezintă Movie Gen, noul său generator de video cu ajutorul inteligenței artificiale Compania Meta a prezentat Movie Gen, noul său generator de video cu...

Antarctica ‘înverzește’ într-un ritm alert din cauza schimbărilor climatice

Antarctica 'înverzește' într-un ritm alert din cauza schimbărilor climatice Un nou studiu arată că porțiunea acoperită de vegetație din Peninsula Antarctică a crescut de peste...

Sky News a renunţat la interviul cu Boris Johnson din cauza interdicţiei de înregistrare

Sky News a renunţat la interviul cu Boris Johnson din cauza interdicţiei de înregistrare Sky News a renunţat la un interviu cu Boris Johnson, după...

Care sunt cele mai frumoase și alese flori de toamnă

Care sunt cele mai frumoase și alese flori de toamnă Nu doar primăvara este un anotimp al florilor, și toamna are propriul farmec și există...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.