Proiectul viitorului avion de luptă european încă nu reuşeşte să decoleze

Publicat:

Proiectul viitorului avion de luptă european, aflat în stadiul de schiţă, s-a încâlcit în discuţiile dificile dintre Franţa, Germania şi Spania şi companiile acestora, lovindu-se de problema împărţirii sarcinilor şi responsabilităţilor, comentează vineri AFP, potrivit agerpres.    

”Nu cred că este deocamdată o situaţie critică, dar nu vă voi spune că bolnavul nu este într-o stare dificilă. Ne aflăm în acest punct dificil, dar încă mai sperăm”, afirmă Eric Trappier, directorul general al companiei Dassault Aviation, care conduce programul ”New Generation Fighter” (NGF), principala componentă a Sistemului de luptă aeriană al viitorului (Scaf).


Citește și : Praga şi Ministerul Muncii din Cehia au fost atacate cibernetic

Conform directorului general al Airbus, Guillaume Faury, partener principal al programului, negocierile sunt ”foarte avansate, dar ultimul kilometru este probabil cel mai dificil şi aceasta se întâmplă într-un moment aflat sub constrângerea situaţiei în diferite ţări”.

Franţa, Germania şi Spania speră să valideze înaintea alegerilor legislative germane din septembrie contractele industriale de studiu, înaintea realizării unui demonstrator, un fel de prototip destinat validării fezabilităţii conceptului.

Miza acestui program-cheie de cooperare în sectorul european al apărării este una strategică pentru cele trei ţări. Ele trebuie să-şi înlocuiască la orizontul anului 2040 avioanele Rafale şi Eurofighter şi să se asigure că industriile lor militare rămân la cel mai înalt nivel tehnologic.

Dar cancelarul german Angela Merkel a surprins la începutul lunii februarie afirmând că a ”redeschis subiectul repartizării şi urmăririi lucrărilor”, care fusese tranşat odată cu lansarea programului. ”Este un proiect sub leadership francez, dar trebuie totuşi ca partenerii germani să poată fi la un nivel satisfăcător în faţa omologilor lor. Deci trebuie să vedem foarte precis chestiunile de proprietate intelectuală, de împărţire a sarcinilor şi leadership-ului”, a explicat Merkel.

Însă tehnologiile dezvoltate de Dassault, cu care va fi pus la punct demonstratorul, ”reprezintă valoarea Dassault şi prin urmare nu vrea să cedeze” proprietatea sa intelectuală, remarcă într-un articol Jean-Pierre Maulny, cercetător la Institutul pentru Relaţii Internaţionale şi Strategice (IRIS).

În schimb, acesta mai notează că Germania, în condiţiile în care ea va plăti pentru finanţarea acestei capacităţi militare, consideră aşadar că este normal să deţină controlul, şi ”este un punct de vedere legitim”.

Un alt punct divergent este repartizarea sarcinilor cu o treime pentru fiecare dintre cele trei ţări, respectiv o treime Dassault şi două treimi pentru unităţile Airbus din Germania şi Spania.

Citește și : Ţara ‘ARDE’ şi regina ADOPTĂ doi câini de rasă: ‘Ei NU FUG în America să dea interviuri!’

Dassault a acceptat în cele din urmă ca jumătate din sarcini să fie realizate în comun, ”ceea ce înseamnă că nimeni nu este responsabil”, potrivit lui Eric Trappier, dar a refuzat în schimb să le cedeze celorlalţi alte domenii sensibile sau strategice, în care compania franceză consideră că are un avans tehnologic, de exemplu comenzile de zbor electrice.

”Pentru a asigura controlul programului, Dassault are nevoie de pârghii, de asumarea responsabilităţilor pentru a se angaja în faţa statelor”, consideră directorul general al companiei franceze. Aceasta cu riscul de a vedea din nou în acest proiect dificultăţile avionului de transport european A400M, lansat în final, dar cu probleme tehnice, întârzieri şi o depăşire substanţială a bugetului.

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

O fetiţă de 3 ani din Moldova a fost găsită pe un şantier din Italia

O fetiţă de 3 ani din Moldova a fost găsită pe un şantier din Italia O fetiță de 3 ani din R.Moldova a fost găsită...

Pfizer va testa în studii clinice un medicament oral pentru slăbit

Pfizer va testa în studii clinice un medicament oral pentru slăbit Grupul farmaceutic american Pfizer va testa în studii clinice o versiune modificată a unui...

Studiu: Cum sunt manipulați oamenii ca să nu renunțe la abonamentele pentru aplicații și site-uri?

Studiu: Cum sunt manipulați oamenii ca să nu renunțe la abonamentele pentru aplicații și site-uri? Studiu FTC: Majoritatea aplicațiilor și site-urilor web cu abonament practică...

UE amenință platforma X cu o amendă uriașă. Ce legi încalcă rețeaua socială a lui Elon Musk

UE amenință platforma X cu o amendă uriașă. Ce legi încalcă rețeaua socială a lui Elon Musk Platforma X, fostă Twitter, a lui Elon Musk...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.