Vine! Asistența americană pentru Ucraina. 60,84 miliarde USD, cât să stopeze atacul rușilor, dar nu să lase Kievul să învingă repede în război
Este vorba despre o sumă de 60,84 miliarde de dolari inclusă în formula care a fost publicată la 17 aprilie, la puțin timp de la apariția unui editorial al Președintelui American Joe Biden în Wall Street Journal și după ce președintele Camerei Reprezentanților a apărut alături de candidatul republican Donald Trump în campanie pentru a primi sprijinul și a evita pierderea poziției sale în fața votului grupării MAGA din Cameră, condusă de Marjorie Taylor Greene, pentru că ar oferi pe tavă o victorie democraților în plină pre-campanie, în an electoral. Astfel, candidatul republican își poate asuma faptul că și-a dat, tacit măcar, acceptul pentru legislație și finanțare iar Mike Johnson, Președintele Camerei Reprezentanților, poate clama victoria propriei sale variante de propunere legislativă, care va reveni în Senat cu amendamentele aferente.
Bani pentru industria americană: high teck, muniție și sprijin multi-fațetat
Legea al cărui draft a fost publicat miercuri 17 aprilie conține o separare strict pe Ucraina din legea votată de Senat care conținea finanțarea pe 4 componente, Ucraina, Israel, Taiwan(Indo-Pacific) și securitatea americană. Dar suma totală este aceeași, de 60,84 miliarde de dolari, dintre care 48.3 miliarde reprezintă asistența pentru securitate, alcătuită din 23,2 miliarde pentru armament și echipamente din inventarul Departamentului Apărării, 13,8 miliarde cumpărarea de arme și muniție pentru Ucraina de la producători americani și 11,3 miliarde pentru continuarea sprijinului american dat de operațiuni militare în regiune. Majoritatea covârșitoare a ajutorului merge către SUA, companii americane și aliate.
Aproape jumătate din sumă, puțin sub 28 miliarde de dolari, este angajată pentru Operațiuni și mentenanță care se atribuie Pentagonului. Aici apare componenta de armament și muniție care vine din depozitele Armatei americane și inventarul guvernamental ale SUA în ajutorul Ucrainei, alături de logistica pentru a ajunge la destinație și trainingul necesar pentru ca armele să le fie utile militarilor ucraineni. Două sunt categoriile esențiale de aici: arme de înaltă tehnologie – HIMAS, HARM – rachete anti-radar, rachete portabile anti-tanc Javelin și arme convenționale precum tancuri și vehicule de luptă; a doua categorie o reprezintă muniția, produsă și în Europa, dar nu în cantitățile necesare unui război pe scară largă, cantități pe care doar Statele Unite le pot acoperi – 5,6 miliarde pentru obuze și lovituri de artilerie și 3 miliarde pentru rachete.
6 miliarde de dolari sunt atribuite mentenanței și operațiunilor forțelor americane, ceea ce presupune, de exemplu, recunoașterea de către sateliți militari americani și avioane ISR de jur împrejurul Mării Negre și deasupra Rusiei. 7,8 miliarde sunt necesare ca Fond pentru sprijin economic, care vizează plata salariilor și costurilor de funcționare ale armatei ucrainene cu 2,2 milioane de oameni în serviciul public al Ucrainei și 900.000 personal în uniformă astăzi. Alte 1,6 miliarde sunt destinate finanțării militare externe, formule de granturi sau împrumuturi acordate Ucrainei pentru a cumpăra arme americane diverse, de care are nevoie.
Foarte multe fonduri, cu linii de buget minuscule chiar, sunt defalcate pe aproape toate instituțiile americane pentru dezvoltarea cooperării cu instituțiile partenere ucrainene precum finanțarea combaterii traficului de droguri cu 300 milioane de dolari, cercetarea și dezvoltarea militară, instituțiile anti-terorism, forțele spațiale, marina, USAID și chiar 10 milioane pentru Inspectorul General al cărui sarcină este să verifice unde ajung și cum sunt cheltuite fondurile și cum sunt utilizate armele. Legea denumită H.R.8035. asugură totuși o dimensiune bugetară egală cu bugetul militar anual al Ucrainei și puțin sub jumătate din sprijinul militar acordat de celelalte state, deci cam o treime din ajutorul primit de Ucraina de la toate statele. El amenință să rămână cel mai important dar și, posibil, ultimul ajutor substanțial al SUA, odată ce ambele partide majore americane optează ca Europa să-și asume de acum cea mai mare parte a costurilor de război în Ucraina.
Războiul de uzură devine și o nouă cursă a înarmărilor
Ceea ce putem vedea deja este transformarea războiului de uzură propus de Rusia într-o adevărată cursă a înarmărilor, cu escaladarea generațiilor și creștere tehnologică evidentă, pe fondul inventivității și multiplicatorilor de efecte. Pe această dimensiune, miza este ca democrațiile conjugate să câștige(din nou) războiul cu Rusia lui Putin, așa cum au făcut-o acum 35 de ani și cu Uniunea Sovietică a lui Brejnev-Gorbaciov(să nu-i mai trec pe Andropov și Cernenko care au “domnit” prea puțin).
De aceea și devine atât de importantă discuția despre modul în care sunt tratate diferențiat Rusia, China, Iranul și Coreea de Nord, cu multiple nuanțe și abordări distincte, în așa fel încât cele patru și, eventual, cu alți aliați conjuncturali să nu realizeze în mod real un front conjugat și absolut solidar. Nu se întâmplă astăzi, și nici nu cred că se va întâmpla prea curând din cauza sistemului de sancțiuni implementat deja, cu efecte diverse și eficiență diferită, dar care are impact major.
Mai ales pentru actori inter-dependenți cu statele democratice, în primul rând China, care a avut de învățat de la sancționarea Rusiei care nu a capotat pe deplin pe baza fondurilor de stabilizare alimentate înaintea războiului (dar pe care le-a topit) și pe baza redirecționării – cu pierderi majore – spre destinatari din piețe slabe precum Asia de Sud-Est, respectiv China, India, Myanmar pentru produse petroliere. Dar China este în perioadă de stagnare în care nu are nevoie azi și în viitorul apropiat de impulsuri negative asupra dezvoltării economice.
Pe de altă parte, și coeziunea lor într-o formulă de alianță va fi mai greu de combătut decât rivalitatea, escaladarea și înarmarea nucleară în epoca Războiului Rece, între statele democratice și cele populare-socialiste. Tocmai de aceea contează diplomația, nuanțele, sofisticarea și condiționarea pe liniile sensibile ale celor patru, concomitent, cu instrumentar de tip stick and carrot, pentru a evita coalizarea pe principiul definirii dușmanului comun în Occidentul democratic.