Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, susține că Republica Moldova va avea doar beneficii în urma achiziționării Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG) de către Portul Constanța, aflat pe teritoriul Uniunii Europene. Potrivit oficialului, această tranzacție va aduce mai multă transparență, va alinia activitatea portuară la legislația europeană și va facilita accesul la traficul prin Zona Schengen.
„Portul Giurgiulești va deveni parte componentă a unui port situat pe teritoriul Uniunii Europene. Asta înseamnă transparență maximă, legislație europeană, acces la traficul prin Zona Schengen. Practic, acest port va fi primul, de pe teritoriul Republicii Moldova, care va intra în zona Schengen. Agenții economici din țara noastră au numai de câștigat”, a declarat Vladimir Bolea în cadrul emisiunii Punctul pe Azi de la TVR Moldova.
Portul Internațional Liber Giurgiulești are o suprafață de 58 de hectare și este concesionat pe un termen de 99 de ani. În prezent, acesta este operat de compania Danube Logistics, aflată în proprietatea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Odată cu finalizarea tranzacției, BERD urmează să vândă operatorul portului către Portul Constanța.
Ministrul a explicat că, în condiții normale de pace, Complexul Portuar Giurgiulești — format din portul privat (PILG) și Portul de Stat — nu poate face față concurenței puternice a porturilor din regiune, precum Reni (Ucraina), Odesa, dar și Brăila și Galați, aflate pe teritoriul Uniunii Europene.
„La doar 15 kilometri se află Portul Reni, cu 27 de locuri de încărcare și descărcare. PILG are doar trei, iar Portul de Stat – unul. Mai mult, Portul de Stat este pe Prut, unde dragarea trebuie făcută permanent pentru a permite accesul navelor cu pescaj mare. Suntem înconjurați de porturi puternice, aflate în zona Schengen, iar concurența este foarte dură”, a subliniat Bolea.












