Octavian Țicu: ,,Anul 2023 ar fi putut fi un an istoric, dar a devenit un an al dezamăgirilor”

Publicat:

Octavian Țicu: ,,Anul 2023 ar fi putut fi un an istoric, dar a devenit un an al dezamăgirilor”

Doctorul în istorie, ex-ministrul Tineretului şi Sportului Octavian Ţîcu susţine că anul 2023 ar fi putut fi unul istoric pentru R.Moldova.

Declaraţii în acest sens, au fost făcute în cadrul interviului acordat pentru site-ul stiripesurse.md


  • Suntem la finele anului 2023, din perspectivă istorică, cum a fost acest an?

Anul 2023 ar fi putut fi un an istoric, dar a devenit un an al dezamăgirilor. Această condiție putea fi îndeplinită cu succes dacă alegerile locale 2023 ar fi întărit victoria forțelor proeuropene și unioniste, oferind Republicii Moldova, în ajunul deciziei istorice a Consiliului European din 14 decembrie privind deschiderea negocierilor de aderare, o perspectivă clară și temeinică de integrare europeană. Cu regret, lipsa angajamentului real al guvernării proeuropene în reformarea justiției și în eradicarea sărăciei, în asumarea reală a problemelor existente în societate, absența unei viziuni de unitate națională asupra dezideratului de integrarea europeană din partea președinției și a partidului de guvernare, cât și caracterul distructiv al acțiunii subversive ruse în Republica Moldova, toate au contribuit la un eșec al forțelor proeuropene la alegerile locale, revenirea forțelor oligarhice, care sunt deopotrivă ostile procesului de integrare europeană și apropiate intereselor Rusiei putiniste.

S-a pierdut primăria Chișinăului și Bălțiului, PSRM și partidele afiliate fugarului Ilan Șor au obținut victorii răsunătoare în primării și consilii, iar partide care sunt emanații ale grupurilor oligarhice de altă dată (PLDM, PSDE, PDCM, „Respect Moldova”, etc) au obținut numeroase mandate de primar și consilieri. Acest fapt complică serios curățirea sistemului politic și angrenarea reală a Republicii Moldova pe traseul de integrare europeană din câteva motive.

În primul rând pentru că va impune realizarea unor guvernări „hibride” între „proeuropeni”, „putiniști” și „oligrahi”, fapt ce va afecta capacitatea de discernământ a societății noastre. În al doilea rând deoarece scorurile electorale obținute de partidele putiniste și oligarhice vor încuraja participarea lor la alegerile prezidențiale (2024) și parlamentare (2025), cu o marjă mare de susținere din partea propriilor aleși locali (primari, consilieri municipali și raionali, etc.). În plus, lipsa de fermitate în domeniul reformării justiției a admis participarea multor actori „politici” cu dosare și/sau aflați sub urmărire penală în campanii electorale, fapt ce generează senzația de impunitate și încurajează revenirea acestora în politica moldovenească.

Decizia Consiliului European din 14 decembrie 2023 de a deschide calea de negociere pentru aderarea Republicii Moldova la UE este cea mai importantă realizare a anului, una cu adevărat istorică, dar ea nu ne ajută prea mult dacă în anul 2024 și 2025 forțele putiniste și oligarhice revin din nou la guvernare.

Citește și Jānis Mažeiks: ‘Viitorul R. Moldova este alături de noi’

  • Cum a influențat războiul din Ucraina viața social-politică din Moldova?

Așteptam cu mult optimism rezultatele alegerilor locale din 2023, sperând în faptul că cetățenii Republicii Moldova, martori oculari la scenele de atrocitate pe care Rusia le comite în țara vecină Ucraina, vor da un vot de blam total forțelor putiniste de la Chișinău, iar forțele proeuropene și unioniste vor obține un scor zdrobitor la acest scrutin. Cu regret, nici criza economică profundă, un rezultat direct al războiului din Ucraina, nici crimele comise de armata rusă în Ucraina, n-au putut inversa cultura politică a moldovenilor spre o rupere totală de lumea rusă. Din contra, partidele revanșiste și revanșarde, alcătuite din promotori deschiși sau deghizați ai intereselor ruse au obținut succese importante la aceste alegeri.

Alegătorii proeuropeni, supărați și dezamăgiți de guvernarea proeuropeană PAS, au pulverziat masivul de vot proeuropean (peste 60%) și l-au deviat spre partide, fie putiniste și oligarhice, fie deghizate și camuflate sub slogane amăgitoare ale integrării europene. În perspectiva alegerilor care vor urma în 2024 și 2025 acest lucru este extrem de periculos.

  • Actuala guvernare are toată puterea în stat, a reușit sa convertească încrederea oamenilor în rezultate concrete?

Cu toate simpatiile pe care le are în exterior și cu toată susținerea pe care o are din partea partenerilor occidentali, guvernarea PAS n-a reușit să unească societatea moldovenească în jurul ideii de integrare europeană. În primul rând pentru că a dorit asocierea acestui vector în exclusivitate cu PAS, ceea ce nu reflectă realitatea, iar oamenii înțeleg asta. PAS a capitalizat reușitele politice ale Blocului ACUM, pe care și le-a asumat în mod unilateral, înlăturând ulterior toți aliațiii și toate alternativele politice proeuropene. Acest fapt a creat o situație periculoasă prin care electoratul dezamăgit de guvernarea PAS să boicoteze parcursul de integrare europeană și să-și întoarcă privirile spre opțiunile de vot oligrarhice și putiniste, așa cum s-a întâmplat la alegerile locale 2023.

 În al doilea rând, președinta Maia Sandu, liderul informal dar de facto al PAS, care a obținut victoria în alegerile prezidențiale 2020 cu aproape 500 de mii de votanți care nu-s suținătorii PAS, n-a reușit să transforme instituția prezindențială într-un actor politic credibil și imparțial, care să reprezinte interesele tuturor cetățenilor. Din contra, instituția prezidențială a devenit un oficiu al PAS-ului, iar anumiți membrii ai guvernului PAS, în mod special Sergiu Litvinenco, ministrul care a falimentat reforma justiției, și Andrei Spînu, ministrul care a semnat acordul criminal cu Gazprom, după demisie au fost retrași la Președinție. Mai mult decât atât, după o anumită perioadă A. Spînu este restabilit în Guvern, ceea ce arată că de fapt Președinția este profund implicată în certurile dintre grupurile rivale ale PAS-ului.

Majorității parlamentare PAS îi lipsește atât competența și calificarea actului de guvernare, din cauza caracterului îngust, de partid, al abordării sale, cât și susținerea populară față de realizarea parcursului de integrare europeană. Pentru că nu a obținut finalități palpabile în domeniul economic și de justiție, fapt ce sporește neîncrederea în parcursul european al Republicii Moldova și încurajează exodul masiv al populației peste hotare.

Octavian Țicu: ,,Anul 2023 ar fi putut fi un an istoric, dar a devenit un an al dezamăgirilor”

  • Dacă erați prim-ministru, ce măsuri ați fi luat?

Lucrurile care urmează a fi făcute, în vederea depășirii riscurilor de revenire a forțelor oligarhice și putiniste la Chișinău, depind de înțelepciunea politică a tuturor instituțiilor și a decidenților politici majori. Avem nevoie de o unitate a tuturor forțelor proeuropene și unioniste sănătoase (în mod concret PAS, Platforma DA, CUB, LOC, Partidul Schimbării, Partidul Liberal), care să obțină o majoritate constituțională în viitorul parlament și să schimbe câteva prevederi-capacană din Constituția anului 1994, insuflate la acel moment de Kremlin („neutralitatea”, art. 13 privind „limba moldovenească”, statutul de autonomie teritorial-culturală Găgăuziei, care lucrează împotriva intereselor Chișinăului, etc). Această unitate va fi o garanție a suportului popular masiv pentru realizarea procesului de aderare la UE.

Apoi trebuie să luăm o decizie în privința funcției de Președinte al Republicii Moldova. Este inadmisibil ca o funcție aleasă de cetățeni să nu dispună de împuterniciri politice prevăzute constituțional. Lipsa lor generează încălcări evidente ale prevederilor constituționale actuale, fapt întâlnit la președinții Voronin, Dodon, iar acum Sandu, care încurcă instituția prezidențială cu ograda partidului pe care-l conduc. Ori aducem alegerea președintelui în Parlament ori oferim Președintelui împuterniciri constituționale.

Avem nevoie de o reformă teritorial-administrativă care să ne scape de aceste „raioane” sovietice și de fărâmițarea administrativă excesivă. Trebuie să avem un angajament ferm spre aderarea republicii la NATO, fără de care nu vom avea securitate și apărare în fața Rusiei, și fără de care nu vom avea bunăstare și creștere economică, pentru că investițiile, motorul principal al dezvoltării economice și prosperității, nu vor veni într-un spațiu nesigur din acest punct de vedere.

Reforma justiției, călcâiul lui Ahile a democrației est-europene și moldovenești, urmează a fi continuată și realizată cu fermitate, prin cooptarea procurorilor și magistraților europeni, prin voință politică neclintită, pentru a oferi cetățenilor încredere maximă în sistemul judecătoresc.

  • În contextul actual, care e cel mai mare pericol și cea mai mare provocare pentru anul – 2024?

Cel mai mare pericol și provocare pentru anul 2024 și 2025 este revenirea forțelor putiniste și oligarhice la conducerea Republicii Moldova ca rezultat al alegerilor libere. Am spus și în alte circumstanțe, Putin nu are nevoie de război aici. Pentru Rusia este mult mai important, speculând dificultățile și greșelile de guvernare proeuropeană, să readucă la putere la Chișinău forțele sale loiale. Asta ar compromite șansele de integrare europeană a republicii pentru mulți ani înainte, ne-ar ține departe de România, UE și NATO, dar cel mai grav, ar arăta că UE nu este acea forță de schimbare și modernizare pe care și-o doresc moldovenii. Din contra, acest lucru ar turna apă la moara propagandei putiniste care ar arăta lumii că de fapt UE a eșuat în intențiile sale de extindere, iar moldovenii vor să fie alături de Rusia. Ucraina ar primi un cuțit în spate, pomenindu-se la frontieră cu un stat ostil intențiilor sale de a rezista și a învinge, iar separatismul transnistrean ar putea deveni un focar de destabilizare regional. Gândiți-vă ce impact devastator ar avea un asemenea deznodământ pentru viitorul nostru.

  • Ce mesaj aveți pentru cititorii acestui interviu?

Mesajul meu este un apel la unitate în jurul idealului de integrare europeană, care este același cu idealul de reunire cu România, pentru că toate căile de integrare europeană vor trece pe-acolo. Dezamăgirile și supărările față de guvernarea proeuropeană nu trebuie să scadă din gradul de adeziune a cetățenilor Republicii Moldova la Uniunea Europeană, unica forță politică capabilă să schimbe în bine și să modernizeze statul nostru. Suportul popular masiv și unitatea forțelor politice proeuropene și unioniste reprezintă singura garanție că ne putem asigura un viitor în civilizația euro-atlantică și în nu în pustietatea euro-asiatică garantată de Rusia și forțele ei loiale din Republica Moldova.

URMĂREȘTE-NE PE:

CITESTE SI

Agricultorii susțin că în acest an, vor avea recoltă mică din cauza condițiilor meteorologice

Agricultorii susțin că în acest an, vor avea recoltă mică din cauza condițiilor meteorologice Mai multe culturi agricole, precum grâul, orzul și rapița s-au dezvoltat...

Brexit: Camioanele cu produse perisabile au stat la cozi de până la 20 de ore să intre în Marea Britanie

În Marea Britanie, camioanele cu produse perisabile au stat la cozi de până la 20 de ore ca să intre în țara Camioanele care transportă...

Mai multe gherete de comerț au fost demontate și evacuate de la Botanica

Mai multe unități de comerț au fost demontate și evacuate de la Botanica Primăria Chișinău a desfășurat, pe parcursul săptămânii curente, lucrări de demontare și...

Cel puțin 30 de ucraineni care fugeau de armată s-au înecat la granița cu Ungaria și România

Cel puțin 30 de ucraineni care fugeau de armată s-au înecat la granița cu Ungaria și România Cel puțin 30 de ucraineni au murit în...

ȘTIRIPESURSE.RO

Loading RSS Feed

ULTIMELE ȘTIRI

Campanii publicitare
    sales banner

Html code here! Replace this with any non empty text and that's it.